Zašto se đavla prikazuje s rogovima i vilama?

U mnogim crtićima đavao je crkveno stvorenje kukastog nosa, koje izgleda poput čovjeka, polujarca i ima rep, rogove i vile. Biblija mu nikad ne pripisuje specifičan izgled. Pa odakle ta slika Sotone u crtićima?

Možemo slijediti pojavu poluljudskoga, poluživotinjskog čudovišta još od antičkih vremena. Takva stvorenja prikazivana su u umjetnosti od drevnog Bliskog istoka do Grčke. Popularna slika đavla sliči Panu, grčkom bogu lovaca i vođi satira. Jedno od imena za demone je š’irim, što se katkad prevodi ”satiri” (2 Ljet 11,15). U srednjovjekovlju se katkad prikazuje kao satir. S vremenom je taj način prikazivanja postao standardnim.

Zmaj u Otkrivenju 12 je crven (ognjen) i ima rogove, no teško je odrediti jesu li kasniji umjetnici izveli svoje slike đavla iz Otkrivenja. Zmaj ima sedam glava, no Sotona je obično prikazan jednom. Na starijim slikama Sotonu boje u crno ističući tako njegovu narav kao kneza tamo.

VIDI OVO: Kako izgleda đavao?

Biće lišeno ljepote

Na crkvenom koncilu u Toledu (447. godine) Sotona je opisan kao ”velika, crna, čudovišna prikaza s rogovima na glavi, kopitima, magarećim ušima, pandžama, ognjenim očima, škrgućućim zubima, golemim penisom i sumpornim mirisom”. Crvena je zatim postalo đavlova glavna boja, što je još više učvrstilo pogrešno srednjovjekovno shvaćanje da on živi u užarenom podzemnom svijetu, te da su crvenokosi ljudi zli. Ta je boja možda također upućivala na njegovu ulogu kao krvavog ubojice. On nosi trozubac ili vile da bi mučio svoje žrtve.

Kao i svaka slika čudovišta, đavlov lik je ružan i iskrivljen. U starijim umjetničkim prikazima Sotona se često pojavljuje kao vragolast polučovjek/poluživotinja, katkad s krilima. On je izobličen i groteskan jer je pao iz neba i jer te odlike predočuju njegove grešne unutarnje mane. J. B. Russel kaže: ”Svrha simboličnih prikaza bila je prikazati đavla kao biće lišeno ljepote, sklada, istinitosti i čvrste strukture kaotičnim pomicanjem njegovih oblika te kao nastrano, ružno iskrivljenje onoga što bi anđeoska ili čak ljudska narav trebala biti.” (Russel, Lucifer, str. 25.)

Autor: B. J. Oropeza; iz knjige ”99 odgovora na pitanja o anđelima, demonima i duhovnom ratovanju” (Stepress Zagreb)