Kineski znanstvenici stvorili embrij majmuna koji sadrži ljudske stanice

Kineski znanstvenici nedavno su izvijestili kako su stvorili embrij majmuna koji u sebi sadrži ljudske stanice. Tim znanstvenika ubrizgao je u embrij majmuna ljudske stanice, nakon čega su promatrali njegov razvoj.

Najmanje tri ovakva hibrida između majmuna i čovjeka, poznatih kao himere, preživjeli su 19 dana nakon oplodnje. 

Što su himere?

Himere su životinje koje se sastoje od stanica koje potječu od dvije ili više različitih vrsta. Kako bi kreirali himeru, znanstvenici u embrije ili fetuse jedne vrste ubrizgavaju stanice druge. Naziv himera dolazi iz grčke mitologije. Ondje je himera biće s glavom lava, tijelom jarca i repom zmije. 

Kreiranje himere može uključivati stanice dviju različitih životinja, što znači da ne mora uvijek uključivati korištenje ljudskih stanica ili embrija. 

Što su to matične stanice?

Ljudsko tijelo sadrži više od 200 vrsta stanica. Većina njih obavljaju određenu funkciju. Na primjer, stanice leukocita traže i uništavaju mikroorganizme, čime pomažu ljudskom tijelu u borbi protiv infekcije. Matične stanice su drugačije po tome što se njihova namjena i svrha još ne može sa sigurnošću odrediti. 

Te stanice su multipotentne, što znači da mogu pospješiti razvoj drugih, diferenciranih stanica tijela, kao što su na primjer stanice jetre, bubrega ili mozga ili mogu biti pluripotentne, što znači da te stanice mogu postati nadomjestak bilo kojoj drugoj stanici u tijelu. 

Sve specijalizirane stanice nastaju iz matičnih stanica i u konačnici iz malenog broja stanica embrija, koje nastaju tijekom prvih nekoliko dana razvoja embrija. Razlog zbog čega su takve stanice embrija toliko korisne za istraživanje jest njihova fleksibilnost. 

Jesu li u prošlosti već kreirane himere na osnovi čovjeka i životinje?

Jesu. 2003. godine kineski znanstvenici pomiješali su ljudske stanice s jajnom stanicom zeca, kako bi kreirali prve himere na osnovi čovjekovih stanica i životinje. Nekoliko godina kasnije, američki znanstvenici iz klinike Mayo kreirali su svinju koja je u svojim krvnim žilama imala ljudsku krv. Znanstvenici iz sveučilišta u Nevadi kreirali su ovcu, čija su jetra i srce u velikom dijelu bili sastavljeni od ljudskih stanica.

20017. godine znanstvenici iz Salk instituta iz Kalifornije pokušali su kreirati prve embrije koji bi sadržavali stanice svinje i čovjeka. Ranije ove godine, japanski znanstvenici kreirali su embrij na osnovi miša i čovjeka koji je sadržavao do 4% ljudskih stanica, što je najveći postotak ljudskih stanica koji je dosad sadržavala bilo koja himera.

Na kakve etičke probleme nailaze istraživanja himera?

Ljudi su pokušavali s postupcima ksenotransplantacije, odnosno transplantacije organa ili tkiva koja ne pripadaju čovjeku u ljudske primatelje, kao na primjer kožu svinje na pacijente čija je koža uništena zbog opeklina, još od 1838. godine.

Gotovo stotinu godina znanstvenici su stavljali ljudski genetski materijal u životinje zbog svrha liječenja bolesti, kao na primjer kod stvaranja inzulina od životinja.

Mnogi kršćanski bioetičari smatraju ovakve postupke ispravnima, no neki vjeruju da oni krše barijere, koje je postavio naš Stvoritelj. 

No, stvaranje himera je daleko problematičnije. Kao što CMDA navodi, postoji nekoliko važnih, moralnih razloga zbog kojih bismo se trebali suzdržavati od primjene biotehnologije za kreiranje himera ili hibridnih organizama koji su djelomično ljudi ili životinje. Na primjer, ne bismo smjeli pokušati kreirati vrste koje na izravan ili neizravan način dijele ljudski genetski materijal. (1. Korinćanima 15, 38-40) 

Kao što to David Prentice i Chuck Donovan objašnjavaju, miješanje genetskih materijala postaje veliki moralni problem kada se to čini u stadiju embrija: 

„Problematičan aspekt ovoga jest, kada se stanice dodaju u ovako ranoj fazi razvoja, da one mogu završiti bilo gdje kod životinje koja se razvija. U najgorem slučaju, ljudske stanice mogle bi završiti kao sastavni dio gonada i mogle bi kreirati ljudske spolne stanice, jajašca ili spermije, unutar tijela životinja.“ 

Nadalje, ljudski genetski materijal mogao bi utjecati na mozak životinja: 

„Kreiranje novog oblika života, hibrida čovjeka i životinje, mogao bi se promatrati kroz mogućnost razvoja životinje koja će imati mozak koji će biti djelomično ili u potpunosti ljudski. Čini se da odgovor NIH-a na ovakve prigovore onemogućava uzgoj takvih životinja, što vjerojatno ne bi bilo 100 posto učinkovito; samo pitajte bilo koga tko je vodio objekt za životinje. 

Postoji također i etički problem. Kao što Jeffrey Keenan, predsjednik i zdravstveni ravnatelj Nacionalnog centra za donaciju embrija tvrdi: „Ovakva tehnologija donosi rizik kršenja pravila odobrenog pristanka na ljudskim objektima. Nadalje, ovakvi postupci mogli bi omogućiti životinjama dobivanje ljudskih bolesti i obrnuto.“ 

Zbog čega bi kršćani trebali u potpunosti odbaciti ovakvu vrstu istraživanja?

Prilikom donošenja odluka u vezi toga trebaju li ovakva istraživanja odbaciti, kršćani bi se trebali maksimalno informirati u vezi ove teme, protumačiti sve informacije kroz poznavanje Biblije i nakon toga slijediti svoju savjest, koju treba voditi Duh Sveti. 

Na primjer, prvi korak primjene biblijskog znanja trebao bi se odnosi na razlikovanje različitih namjena korištenja dijelova životinja.

2005. godine doktor Ben Carson, osoba koja je u to vrijeme bila ravnatelj odjela pedijatrijske neurokirurgije u zdravstvenom institutu John Hopkins i član predsjedničkog Vijeća bioetičara, izjavio je u saslušanju o problemu ljudsko-životinjskih himera: „Smatram da je vrlo važno da mi, kao Vijeće, razlikujemo korištenje ljudskih ili životinjskih dijelova između vrsta za kreiranje inzulina, srčanih zalistaka i sličnih stvari i miješanja genetskih materijala s mogućnostima umnažanja tkiva ili stanica. Jer postoji ogromna razlika između ovo dvoje. Trebamo biti sigurni da javnost razumije da znamo razlikovati ove dvije stvari.“ 

Idući korak jest određivanje koja točno biblijska ograničenja trebamo postaviti u pogledu korištenja dijelova životinja. Kao što teolog Jordan Ballor objašnjava

„Svrha stvaranja životinja različita je od one koju imaju boljke. Životinje, dijeleći status bića s “dahom života”, imaju razinu važnosti koja se ne može svesti na samo instrumentalnu ili pragmatičnu vrijednost. Svođenje životinja na pragmatičnu upotrebu kao izvor hrane rezultat je grijeha, prikazan u Postanku 9. Ali čak i ovdje, u dubini korumpiranosti odnosa prožete grijehom, ostaju granice i ograničenja.

Morali bismo promatrati mogućnost miješanja vrsti i stvaranja himera, između čovjeka i životinje, kao upravo takvu granicu, jer njezino kršenje podriva i krši stvoreni poredak, koji razlikuje biljke, životinje s dahom života i ljude stvorene na Božju sliku. 

Mnogi će kršćani vjerojatno moći slijediti vodstvo CMDA-e u odobravanju nekih oblika hibridnih istraživanja vezani za himere i tehnologije dizajniranih za dobrobit čovječanstva. Morali bi znati jesu li ti oblici „sigurni i pogoršavaju li jedinstveni status čovječanstva.“ Također, trebali bi se suprotstaviti hibridnim istraživanjima himera ili tehnologiji koja „u osnovi mijenja ljudsku prirodu onako kako ju je Bog zamislio.“

Autor: Joe Carter; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Thegospelcoaliton.org; Prevedeno i objavljeno uz posebno dopuštenje portala Thegospelcoalition.org koje vrijedi za Novizivot.net.