Evanđelje prosperiteta: 9 stvari koje trebate znati o ovom lažnom učenju

Evanđelje prosperiteta često je zajednički naziv za ”evanđelje o zdravlju i napretku” ili o teologiji koja se zasniva na tomu da trebamo vjerovati da je nešto naše kako bismo to dobili.

Nedavno provedeno istraživanje otkrilo je da sve veći broj ljudi, koji odlazi u crkve u Sjedinjenim Američkim Državama, vjeruje u stvari koje su povezane s evanđeljem prosperiteta.

„U proteklih pet godina daleko veći broj ljudi koji odlazi u crkve sve više vjeruju u ono što uči evanđelje prosperiteta“, tvrdi Scott McConnell, izvršni ravnatelj Lifeway Research centra.

„Ta vjerovanja uključuju heretička vjerovanja koja uče da se materijalni blagoslovi moraju zaraditi i zaslužiti od Boga“. Problem, kojeg ističe McConnell, ne odnosi se na to da Bog ljudima daje i materijalne blagoslove; sve dobre stvari koje Bog daje svojoj djeci dolaze od Njega. (Rimljanima 8, 32) Problem se odnosi na lažna učenja, da mi moramo učiniti bilo što kako bi nam Bog nešto dao. 

U nastavku slijedi devet stvari koje biste trebali znati o evanđelju prosperiteta. 

1. Evanđelje prosperiteta ima mnoge nazive i brendove. 

Evanđelje prosperiteta često je zajednički naziv za ”evanđelje o zdravlju i napretku” ili o teologiji koja se zasniva na tomu da trebamo vjerovati da je nešto naše kako bismo to dobili. Mnogi će prepoznati najpopularniji brend: pokret ”Riječ vjere”.

Radi se o suvremenom kršćanskom pokretu, koji je u isto vrijeme dobio i mnoštvo sljedbenika, ali kojeg prati i velika kontroverza. 

Učenje uči da Bog želi da Njegov narod uživa u financijskom i tjelesnom prosperitetu, a da vjera, pozitivan govor o nečemu i donacije za određene kršćanske službe mogu doprinijeti povećanju materijalnog bogatstva i općenito boljem životu vjernika. Kao što Stephen Hunt objašnjava:

„Ono što je u prvome planu ovakvog prakticiranja kršćanske vjere jest učenje o pouzdanju u dobivanje materijalnog bogatstva i tjelesnog zdravlja kroz pouzdanje u Boga. Takvo učenje uči da su tjelesno zdravlje i materijalno bogatstvo automatsko božansko pravo svakog vjernika, koji vjeruje u biblijske istine i da vjernik može u svome životu stvoriti ovo dvoje kroz vjeru, budući da i ovo dvoje ulazi u paket spasenja, jer Kristova žrtva ne samo da uključuje oprost grijeha nego također i uklanjanje bolesti i siromaštva“.

2. Evanđelje prosperiteta ima svoje korijene u okultnom pokretu koji je poznat kao Nova misao. 

Pokret pod nazivom Nova misao duhovna je filozofija koja je nastala u Sjedinjenim Američkim Državama u 19. stoljeću. Iako ovo nije prvotno kršćanska filozofija, na nju su utjecale kršćanske zamisli, zajedno s istočnjačkim filozofijama, tradicijama metafizike te nova polja psihologije i samopomoći. 

Pokret se usredotočuje na silu pozitivnih misli; vjerovanja da će se pozitivne misli manifestirati kroz pozitivne rezultate, dok će negativne misli dovesti do negativnih rezultata u životu. Nadalje, pokret se usredotočuje na zakon privlačnosti, odnosno na zamisao koja kaže da ”kako zračimo to privlačimo”, što znači da ćemo privući u život ono što vizualiziramo. Treće, pokret vjeruje da um ima moć iscjeljivanja tijela i da može privući materijalni napredak. 

Nova misao u sebi sadrži elemente kršćanskog misticizma i dijelove Biblije, ali ovo tumači kroz kontekst metafizike. Biblijski izrazi kao što su ”tražite i dat će vam se” (Matej 7, 7) često se koriste kao podrška za učenje o zakonu privlačnosti. No, Nova misao isto tako u sebi sadrži i ideje iz hinduizma, budizma i drugih istočnjačkih filozofija, čime stvara sinkretičku duhovnu mrežu. 

Oral Robert je začetnik evanđelja prosperiteta
Oral Robert je začetnik evanđelja prosperiteta; Snimka zaslona: YouTube

3. Začetnik evanđelja prosperiteta bio je propovjednik koji je propovijedao o vjeri koja iscjeljuje iz Oklahome. 

Čovjek za kojeg se može reći da je začetnik modernih učenja evanđelja prosperiteta je Oral Roberts. Rođen 1918. godine u okrugu Pontotoc u Oklahomi, Roberts je postao opažen sredinom 20. stoljeća te je imao utjecajnu ulogu u oblikovanju modernog pentekostnog pokreta, kao karizmatskog kršćanstva.

Odrastao je u siromaštvu i kao tinejdžer imao je problema s tuberkulozom. Tvrdio je da je odlučio posvetiti svoj život kršćanskoj službi nakon što je bio čudotvorno iscijeljen za vrijeme jednog susreta probuđenja. 

On je bio jedan od prvih koji je primijetio potencijal kojeg televizija ima kao medij za širenje evanđelja. Njegove programe gledali su milijuni gledatelja. Ovaj evangelist koji je za fokus imao vjeru koja iscjeljuje postao je toliko utjecajan da je otvorio vlastito sveučilište: Sveučilište Oral Roberts. Na vrhuncu svog utjecaja, Roberts je bio čelnik službe koja je godišnje donosila zaradu od 110 milijuna američkih dolara. 

VIDI OVO: Sreća ili svetost: Što izabrati?

4. Pokret Riječ vjere pomogao je u širenju evanđelja prosperiteta. 

Iako je Roberts bio jedan od prvih ljudi koji je objedinio pravila Nove misli s iscjeljenjem kroz vjeru, najutjecajniji evangelist evanđelja prosperiteta, kao i začetnik pokreta Riječi vjere, bio je Kenneth E. Hagin. (1917.- 2003.) 1962. godine Hagin je osnovao Službu Kennetha Hagina kako bi širio svoja učenja. Njegova učenja naglasak stavljaju na tomu da su riječi vjere način kako čovjek u svome životu može manifestirati zdravlje, bogatstvo i druge blagoslove.

Jedna od najutjecajnijih zamisli koju je osmislio bila je razlikovanje između logos ili zapisane Božje Riječi i rheme ili izgovorene ili otkrivene Riječi. On je tvrdio da je rhema način kako vjernik aktivira Božja obećanja. Kao što Russel S. Woodbridge tvrdi: „Više od bilo kojeg drugog čimbenika, tijekom 20. stoljeća pokret Riječ vjere bio je najutjecajniji način širenja evanđelja prosperiteta kroz Sjedinjene Američke Države“. 

5. Koncept vjere kao sjemena bio je kamen temeljac pokreta. 

Učenje o vjeri kao o sjemenu uči da izdvajanje financija, pogotovo za službe koje promiču evanđelje prosperiteta, može biti isto što i sijanje sjemena koje će jednoga dana dati veliku žetvu blagoslova. Učenje govori da vjernik treba posijati financijsko ”sjeme” u određenu službu i da će zauzvrat Bog umnožiti to sjeme u obliku različitih blagoslova, kao što su financijski prosperitet, tjelesno iscjeljenje ili drugi oblici blagoslova. U osnovi, takvo učenje predstavlja odnos transakcija između vjernika i Boga, koji se prikazuje kroz davanje financijskih darova. 

Roberts je objasnio ovaj koncept vjere kao sjemena kroz trostruki model: 1. Sijanje sjemena: davanje nečeg dragocjenog, obično novca, kao vlastito sjeme za službu. 2. Očekivanje čuda: vjernik mora vjerovati da će njegov čin davanja potaknuti na božansku intervenciju u njegovom životu. 3. Žetva čudesa: primanje božanskog blagoslova, kojeg treba očekivati da će doći u materijalnom ili financijskom obliku. 

Evanđelje prosperiteta - lažno učenje

6. Televizija je bila primarni način koji je pomogao u širenju evanđelja prosperiteta. 

”Tele-evangelizacija” ili praksa korištenja televizije za prijenos religijskih službi ili programa, dobila je na zamahu 1970-ih i 1980-ih, zahvaljujući deregulaciji odašiljanja programa i širenju kabelske televizije. Mnogi od poznatih tele-evangelizatora bili su povezani s evanđeljem prosperiteta i učenjima povezanim s istim. 

Roberts je bio jedan od prvih koji je koristio televiziju kako bi privukao veliku publiku. Njegov pilot i vozač Kenneth Copeland također je postao jedan od najkontroverznijih i vrlo imućan učitelj evanđelja prosperiteta. Roberts i Copeland otvorili su put za mnoge druge tele-evangeliste koji su postali poznati u 80-im godinama, kao što su Jim i Tammy Faye, Bakker, Benny Hinn, Pat Robertson, Robert Tilton i Fred Price. U 21. stoljeću nastali su i drugi brojni propovjednici evanđelja prosperiteta, koji su svoju službu isto tako započeli na televiziji. Neki od tih propovjednika su Joel Osteen, Creflo Dollar, Joyce Meyer, T. D. Jakes i Paula White. 

VIDI OVO: Ozdravlja li Bog i danas?

7. Evanđelje prosperiteta ignorira ono što Biblija uči, pogotovo ono što uči o materijalnom bogatstvu i patnji. 

Mnogi kršćanski učenjaci i etičari smatraju da evanđelje prosperiteta, koje se usredotočuje na materijalne blagoslove, potkopava učenje Isusa Krista, koja glavni fokus stavljaju na poniznosti, suosjećanju i normalnosti patnje. 

„Ne znam kako se vi osjećate u vezi evanđelja prosperiteta, o evanđelju koje stavlja naglasak na materijalno bogatstvo i zdravlje, ali reći ću vam što ja osjećam“, rekao je John Piper na okupljanju koje je brojalo više od 1.000 studenata u studenom 2005. „Mržnju“.

2014. godine Piper je naveo šest načina kako možemo detektirati evanđelje prosperiteta:

  • Odsutnost ozbiljnog učenja koje govori o potrebi i normalnosti patnje iz biblijske perspektive.
  • Odsutnost jasnog i istaknutog učenja o samoodricanju.
  • Odsutnost ozbiljnog izlaganja Biblije. 
  • Neuspjeh nošenja s problemima koji postoje u Bibliji. 
  • Crkveni vođe koji pokazuju pretjerano raskošan stil života. 
  • Pretjerano isticanje samoga sebe i marginalizacija Božje veličine. 

8. Vjera u evanđelje prosperiteta uobičajena je kod američkih vjernika. 

Proučavanje koje je ove godine obavila organizacija Lifeway Research pokazala je da oko 52% Amerikanaca koji odlaze u protestantske crkve tvrde da njihove crkve uče o tome da će ih Bog više materijalno blagosloviti ako budu davali više novca za njihove crkve i službe, dok se oko 24% snažno slaže s takvim učenjem. Proučavanje je 2017. godine pokazalo da je 38% onih koji su odlazili u crkvu vjerovali u ovo. 

Ljudi koji odlaze u crkvu danas više nego što je bio slučaj 2017. godine vjeruju da ih Bog želi financijski blagosloviti, 76 nasuprot 69 posto, kao i to da vjernici moraju nešto učiniti za Boga kako bi dobili materijalne blagoslove od njega, 45 nasuprot 26%. Danas, tri od četiri osobe koje odlaze u crkvu ili 76% vjeruje da ih Bog želi materijalno blagosloviti, uključujući i 43% onih koji snažno vjeruju u ovo. Manji broj ili 45% vjeruje da trebaju nešto učiniti za Boga kako bi od Njega dobili materijalni blagoslov, dok se 21% snažno slaže s ovim učenjem. 

9. Evanđelje prosperiteta je lažno evanđelje. 

U članku iz 2015. godine za Gospel Coalition, kršćanski etičar David W. Jones objasnio je pet teoloških pogrješaka evanđelja prosperiteta: 

  1. Abrahamov savez sredstvo je za dobivanje materijalnih prava. 
  2. Isusovo otkupljenje nadilazi grijeh i seže do materijalnog siromaštva. 
  3. Kršćani daju kako bi dobili materijalnu nadoknadu od Boga. 
  4. Vjera je duhovna sila koju vjernik sam stvara, koja vodi do napretka. 
  5. Molitva je alat koji prisiljava Boga na davanje bogatstva. 

Jones je izjavio i sljedeće: „U svjetlu Pisma, evanđelje prosperiteta korjenito je pogrješno. To je lažno evanđelje zbog pogrješne percepcije odnosa Boga i čovjeka. Jednostavno rečeno, ako je evanđelje prosperiteta istinito, onda je milosrđe ništetno, Bog je nevažan, a mjera svega je sam čovjek.

Bez obzira na to govore li o Abrahamovom savezu, otkupljenju, davanju, vjeri ili molitvi, učitelji evanđelja prosperiteta izokreću odnos između Boga i čovjeka u ”milo za drago” transakciju“. 

Autor: Joe Carter; Prijevod: Ivan H.; Izvor: TheGospelcoalition.org; Prevedeno i objavljeno uz dopuštenje portala Thegospelcoaliton.org koje vrijedi za Novizivot.net.

NAJNOVIJE!