zabranjeni plod jabuka
Foto: Flickr

Izraz zabranjeni plod znači „nešto poželjno, ali neograničeno“. Ideja zabranjenog ploda potječe iz biblijskog izvještaja o prvom muškarcu i ženi, Adamu i Evi, koji su počinili prvi grijeh na zemlji.

Postanak 3 daje pojedinosti o prvom iskušenju čovječanstva. Sotona, u obliku zmije, uvjerio je Evu da je pogrešno shvatila jasnu Božju naredbu da ne jede sa stabla spoznaje dobra i zla (Postanak 3,4-5). Sotona je najprije izazvao njezino razumijevanje Božjih riječi, a potom predložio da donese vlastitu odluku temeljenu na njezinoj osobnoj procjeni je li zabranjeni plod nešto „dobro“, „zamamljivo“ i „poželjno“ (stih 6).

Dakle, prevarena i postupajući suprotno Božjoj zapovijedi (Postanak 2,16-17), Eva je uzela plod i pojela ga. Dala je plod i Adamu, koji je također jeo. U tom trenutku grijeh, smrt i uništenje ušli su u savršeni Božji svijet (Rimljanima 5,12).

Stoljećima su se ljudi pitali o nazivu ovog privlačnog ploda koji je izazvao toliko problema. Je li to bila jabuka kao što mnogi pretpostavljaju? Hebrejska riječ za „plod“ u ovom odlomku je peri, što je generički pojam koji se koristi za „proizvodnju“, „rezultate“ ili „nagradu“.

Nigdje se u Pismu ne daje naziv zabranjenog ploda. Neki nagađaju da je ideja o jabuci možda započela kad je Biblija prevedena na latinski. Latinska riječ za „jabuku“ je mālum, koja je vrlo slična drugoj latinskoj riječi mălum, koja znači „zlo“. Kad je nastala latinska Vulgata, sličnost u riječima mogla je stvoriti ideju da jabuke predstavljaju zlo.

Legenda i umjetnost također su pridodali uobičajenoj pretpostavci da je zabranjeni plod jabuka. Idiomatski mislimo na grkljan Adamove jabučice, pojam koji je nastao iz narodne priče, u kojoj je izbočina u vratu bila uzrokovana jabukom koja je zapela u Adamovu grlu. (Legendi pomaže činjenica da je hrskavica izraženija u muškaraca nego u žena.)

Renesansni slikari pomogli su prepoznavanju zabranjenog ploda kao jabuke kroz svoje prikaze biblijskih priča pomiješanih s mitologijom. Mit nastoji oživjeti kad ga ljudi ponavljaju kao istinu koji je započeo kao prijedlog.

Vjerojatno je da plod naveden u Postanku 3 više nije dostupan na zemlji. Iako sam plod nije bio zlo – to je samo neposlušnost – Gospodin je vjerojatno uklonio to stablo i njegove plodove baš kao što je to učinio s drvetom života (Postanak 2,9; 3,24; Otkrivenje 22,2). Edenski vrt više ne postoji, stoga je razumno pretpostaviti da ni plod uključen u uništenje Edena više ne postoji.

Izvor: Gotquestions.org; Prijevod: Vesna L.