Zašto je Isus ženu Sirofeničanku nazvao psom?

Nazvati nekoga „psom“ bila je jedna od najgorih uvreda.

Stih koji se često citira stvara kontroverzu zbog izravnih Isusovih riječi Sirofeničanki (Kanaanki). Neki tvrde da je Isus isključiv i bezobziran. Koristio je riječ „pas“ kako bi opisao ženu i njeno bolesno dijete. Pročitajmo priču o njenom susretu s Kristom, a potom ćemo objasniti Isusove riječi.

„I otišavši odande, povuče se Isus u krajeve tirske i sidonske. Kad gle, neka žena, Kanaanka iz onih krajeva, izađe i poviče govoreći mu: ‘Smiluj mi se, Gospodine, Sine Davidov! Kći mi je teško opsjednuta!’ A on joj ne odgovori ni riječi. Pristupiše mu učenici njegovi te ga moljahu govoreći: ‘Otpusti je jer viče za nama.’ A on, odgovorivši, reče: ‘Nisam poslan drugima osim izgubljenim ovcama doma Izraelova.’ Ali ona dođe te mu se klanjaše govoreći: ‘Gospodine, pomozi mi!’ A on, odgovorivši, reče: ‘Nije prȁvo uzeti kruh djeci i baciti ga psićima.’ A ona reče: ‘Da, Gospodine, ali i psići jedu od mrvica što padaju sa stola njihovih gospodara.’ Tada joj, odgovorivši, Isus reče: ‘O ženo! Velika je tvoja vjera! Neka ti bude kako hoćeš.’ I bijaše iscijeljena kći njezina od onoga časa“ (Matej 15,21-28).

Drevni Izrael

Riječ „pas“ je bio pogrdan izraz u drevnom Izraelu. Psi nisu bili uobičajeni i korisni kućni ljubimci. Psi u Starom zavjetu bili su proždrljivi, žedni krvi, lovački psi koji su putovali u čoporima. Proždirali bi sve što je došlo na njihov put.

Izraelci su često nazivali pogane psima jer nisu bili ceremonijalno čisti. Bili su izvan savezne zajednice. Isus nije jedina osoba u Novom zavjetu koja koristi izraz „pas“, Pavao koristi riječ da opiše židovske kršćane koji su pokušali potkopati Evanđelje propovijedajući „drugačije evanđelje“ obrezanja u Filipljanima 3 (usp. Galaćanima 1-3).

Ukratko, psi nisu bili poželjni i blagonaklono gledani u Izraelu. Nazvati nekoga „psom“ bila je jedna od najgorih uvreda.

Pogani

Stoga se pitamo zašto je Isus nazvao ovu ženu psom? Kritičari, pogotovo moderni, pokušavaju okarakterizirati Isusa kao rasističku i bezosjećajnu osobu. Ako je tako, zašto je Isus pomagao drugim poganima u Pismu, poput rimskog satnika? Zašto je Isus razgovarao s preljubnicom Samaritankom na bunaru? Zašto je Isus govorio o „dobrom Samaritancu“ kao pobožnom primjeru suosjećanja naspram svećenika i levita? Isus nije bio rasist ili bezosjećajan. Umjesto toga imao je drukčiju svrhu poruke u vezi sa ženom kao „psom“.

Vjera

Isusova upotreba riječi „pas“ testirala je ustrajnost ove žene. Jasno je naglasio svoju prvobitnu misiju. Jednostavno je izjavio da nije Židovka i da nema mjesto za stolom. Ipak, kao što je rimski satnik izjavio da je pod Kristovim autoritetom, Sirofeničanka je tvrdila da je pod Učiteljevim sudom, primajući komadiće sa stola. Nije se uvrijedila zbog Njegovih komentara, već je priznala vjeru u Isusa, potvrđujući Njegovu iscjeliteljsku moć. Priznala je Isusovu primarnu misiju Židovima, ali se smatrala pogankom koja bi mogla primiti „izljev“ blagoslova.

Veliko poslanje

Isus se divio njezinoj vjeri da njezina kćer bude izliječena od demona tlačenja. Njegovo iscjeljenje ženine kćeri bila je slika šire misije koju će poduzeti, kao svjetlost poganima kako bi muškarci i žene iz svakog plemena, jezika i nacije priznali da je Isus Gospodin.

Tema je Isus kao očekivani židovski Mesija koji će postati Spasitelj poganima kroz Evanđelje po Mateju. Ovaj događaj sa Sirofeničankom bio je nagovještaj Velikog poslanja kroz koji nam Isus zapovijeda „da učinimo učenicima sve narode.“

Izvor: Biblword.net; Prijevod: Vesna L.