Mračna strana jednakosti

Pobuna protiv Božjih ljudi nikada nije zvučala zvučnije.

„Pretjerao si!“ vikali su na Mojsija. „Vi prelazite mjeru! Sva je zajednica, svi njezini članovi, posvećena i među njima je Jahve. Zašto se onda uzvisujete iznad zajednice Jahvine!“ (Brojevi 16, 3) Stotine ljudi na ulazu zauzimali su se za narod. Zahtijevali su da ih se primijeti.

Daleko od avatara i lažnih imena, ovi muškarci suočili su se s Mojsijem kao muškarci: dobro poznati muškarci, čelnici svojih zajednica, pastiri obitelji i klanova. (Brojevi 16, 2) Njihova je optužba glasila: Mojsije i Aron su se uzdignuli iznad dopuštene pozicije; vladali su lažnim autoritetom. Njihova logika: cijeli Izrael je svet, svaka osoba. Tko su Mojsije i Aron da mogu govoriti svisoka? To je bila ”moć naroda”.

Jesu li imali pravo? Mojsije je prije svega napisao da Izrael treba biti ”kraljevstvo svećenstva i sveta nacija”. (Izlazak 19, 6) Je li ”kraljevstvo svećenika” zapravo podrazumijevalo ”Aronove sinove”? Je li ”sveta nacija” zapravo značila ”sveti svećenici”? Jesu li Mojsije i Aron otišli predaleko u etabliranju svoje vlasti?

Korah, prvak iz naroda, tako je mislio. Postavio se na čelo ove malene vojske i zajedno su uzvikivali: „Svi u zajednici su sveti, svaki pojedini od njih i Jahve je među njima! Siđite sa svojih prijestolja!“

Mojsije, najkrotkiji čovjek na Zemlji, daje nam lekciju koju danas trebamo naučiti.

Razotkrivanje pravih motiva

Mojsije odgovara na sljedeći način.

Najprije, pada licem prema dolje. Umorio se od toga što je njegov cijeli život bio igra prijestolja. Bi li Mojsije sam za sebe ikada odabrao položaj vladara? Dao je sve od sebe kako bi to odbio odmah na početku: „Oh moj Gospodine, molim te pošalji nekog drugog.“ (Izlazak 4, 13) Od tada imao je prilike slušati nezahvalne glasove, koji se ponavljaju: „Tko je tebe odredio da budeš vladar i sudac nad nama?“ (Izlazak 2, 14) Srušio se u molitvi.

Drugo, postavio je izazov Korahu i njegovoj družini. Poklonio se Bogu, ustao je ispred ljudi. Izazvao je Koraha i druge Levijeve sinove i rekao neka se vrate sutradan: „Sutra će Jahve pokazati tko je njegov i tko je posvećen, kome dopušta da mu se približi. Koga sebi izabere, k sebi će ga i pustiti.“ (Brojevi 16, 5)

Treće, jasno je pokazao Korahove motive. Ovdje nas Mojsije uči lekciju. Dijagnosticirao je razlog Korahove pobune; on je bio sasvim drugačiji od onoga kako je isprva izgledalo. Korah je uzvikivao o jednakosti, pravednosti, o uklanjanju planina i podizanju dolina. No što je Mojsije čuo?

„Poslušajte, Levijevci! Zar vam je malo što vas je Bog Izraelov izdvojio iz Izraelove zajednice da vas približi k sebi te da vršite službu u Jahvinu prebivalištu i da stojite pred zajednicom služeći joj? Promaknuo je tebe i s tobom svu tvoju braću Levijevce, a vi još tražite i svećeništvo.“ (Brojevi 16, 8-10)

Revolucionar je uzvikivao: „Jednakost za sve! Svi mi smo sveti! Gospodin hoda među nama! Zašto bi Mojsije i Aron vladali?“ No Mojsije je čuo: „Želimo biti svećenici.“

Korah i njegova družina bili su Leviti, poput Mojsija i Arona, ali nisu bili svećenici. Svećenstvo je započelo s Aronom i njegovim sinovima. Leviti su pomagali svećenicima i služili u Šatoru, ali nisu imali potpuni pristup. Raslo je nezadovoljstvo. Žudnja prema vrhovnoj vlasti. Mojsije je začuo zavist u njihovim razgovorima o jednakosti. Nije im smetalo to što su neki bili na čelu, nego tko je bio na čelu. Željeli su biti na svim pozicijama, kako bi mogli rasti. Umjesto Arona, Korah.

Prekoravanje nezahvalnosti

Nisu priznali svoju glad za religijskom vlašću. Nije li to ironično i kao što Mojsije kaže, sramotno, da su oni koji su već bili istaknuti vodili pobunu? Mojsije prekorava njihovu nezahvalnost: „Promaknuo je tebe i s tobom svu tvoju braću Levijevce, a vi još tražite i svećeništvo! Ti i sva tvoja družina, dakle, sjatili ste se protiv Jahve; jer što je Aron da protiv njega rogoborite?“ (Brojevi 16, 10-11)

„Je li vaš položaj prenizak, Korah i njegova družino, da stojite ovdje i rogoborite? Nije li vas Bog odvojio za svetu službu, iznad drugih plemena? Nisu li vaši sinovi naslijedili prednosti rođenjem?“

Govorili su da planiraju opozvati Mojsija i Arona, no ponovno, prorok raspoznaje njihove namjere: „Ti i sva tvoja družina, dakle, sjatili ste se protiv Jahve; jer što je Aron da protiv njega rogoborite?“ (Brojevi 16, 11) U svome buntu protiv Božje vlasti, Korah i njegovi istomišljenici pobunili su se protiv Boga. Mojsije nije uzdizao svoga brata, Bog jest: „I nitko sam sebi ne prisvaja tu čast, nego je prima od Boga, pozvan kao Aron.“ (Hebrejima 5, 4)

Zamućene granice

Nas od Koraha razdvajaju stoljeća i drugačiji savezi. No iako je zemlja progutala Koraha živoga, zajedno s njegovom obitelji, njegovim narodom i njihovom bogovima (Brojevi 16, 31-35), njegov duh i njegovi ciljevi i dalje postoje.

Duh našega doba protivi se Božjem autoritetu, jer se protivi Bogu. „Pretjerali ste“, on šapuće o onima iznad „jer svi su posebni, svaki pojedini od nas.“ Ta je pobuna vidljiva u različitim aspektima života: između roditelja i djeteta, pastira i ovce, učitelja i učenika, policajca i građanina, starijih i mladih, poslodavca i zaposlenika i širi se na štetu svih nas. Bog nam daje svijet u kojemu vlada poredak za naše dobro: majka iznad djeteta, otac iznad doma, kralj iznad naroda, pastiri iznad zajednica, Krist iznad svih. No Korahovi istomišljenici ne mogu tolerirati nikakve Mojsije ili Arone, jer u konačnici oni sami žele Spasiteljevo žezlo.

Opijeni jednakošću

Danas, kao i tada, pobuna protiv Boga zvuči jako junački. Trebamo biti svjesni mračne strane jednakosti. Ovo isprva može zvučati neobično. Nije li jednakost dobra stvar?

C.S. Lewis piše u odgovoru: „Kada se prema jednakosti ne odnosimo kao prema lijeku ili sigurnosnom uređaju, počinjemo razvijati zakržljali i zavidni um, koji mrzi svaku vlast. Takav um je posebna bolest demokracije“. (Sadašnje zabrinutosti, 9)

Po ovome, Lewis nije smatrao pravnu jednakost. Pravda je jasna po pitanju stvari kao što su Jim Crow, antisemitizam ili Roe vs. Wade slučaj. On misli na duh Koraha: „Na čovjeka koji ne može začeti radosnu i odanu poslušnost s jedne strane i plemenito i jasno prihvaćanje te poslušnosti s druge, čovjeka koji se nikada nije želio pokloniti.“ On je ono što Lewis naziva ”prozaičnim barbarom”.

On nastavlja i govori nam da nas je Bog stvorio kako bismo žudjeli za različitostima. Čak i kada se predoziramo jednakošću, naši načini štovanja uvijek otputuju negdje drugdje:

„Tamo gdje je muškarcima zabranjeno odavati počast kralju, oni umjesto toga odaju počast milijunašima, sportašima ili filmskim zvijezdama, čak i slavnim prostitutkama ili gangsterima. Jer će duhovna priroda, kao i tjelesna priroda, biti servirana, uskratite joj hranu i ona će proždirati otrov.“

Naše je društvo predozirano propisanim tabletama. No kršćani imaju oznaku. Odupiremo se rušenju Božjeg autoriteta uspostavljenog za dom, crkvu, društvo, pogotovo Korahovim načinima. Jer kada žudimo za novim svjetskim poretkom, žudimo za svijetom kojeg žele voditi sjene i duhovi koji su u ratu s Bogom. Kako je pokazano kroz Korahov primjer, oni koji najglasnije viču o jednakosti, zapravo ne žele nikakvu jednakost.

Je li premaleno važno?

Domovi i crkve bez Božjeg autoriteta spuštaju most, putem kojeg Korah može doći i napasti. Udruženja poput feminizma, LGBTQ+ i čak egalitarizma koji tako ugodno zvuči, mogu nam šaputati u uši koliko smo posebni, mogu čak i prihvatiti imago dei. No jednostavne upute, koje su date kršćanskim muževima, ženama, očevima i djeci, kraljevima i građanima, gospodarima i slugama, pastirima i ovcama preživljava i dalje.

Kada smo u Kristu, ovo nas ne uznemiruje. Od svih drugih naroda, mi najbolje trebamo voljeti naše vladare, one koji su postavljeni iznad nas i njihovu vladavinu. Nećemo slijediti Korahov slatkorječivi govor. Ako nas njegova retorika stavi u kušnju, čujmo što nas sam Krist pita: „Je li premalo to što vas živi Bog voli, što vas je odabrao, otkupio i što vam je milosrdno dao da vladate sa mnom u vječnosti koja dolazi?“

Izvor: Desiringgod.org; Prijevod: Ivan H.; Prevedeno i objavljeno uz dopuštenje portala Desiringgod.org koje vrijedi za Novizivot.net.