Tri glavna razloga zašto dolazi do raspada braka

“Mama, zašto tata više ne živi s nama?”, pitanje je koje se, nažalost, u današnje vrijeme prečesto čuje. Ovo su tri glavna razloga zašto dolazi do problema, turbulencija i na kraju raspada braka. Prvi je:

1. PREZAPOSLENOST

Prezaposlenost koja dovodi do fizičke, mentalne i duhovne iscrpljenosti. Nerijetko danas mladi supružnici, pored regularnog posla koji od čovjeka traži sve više i više, upisuju dodatna školovanja, rade i trude se na stambenom zbrinjavanju, pronalaze neke dodatne poslove i aktivnosti.  Najčešće dođe dijete i sve to skupa je previše. Prečesto danas mladi bračni parovi ne razumiju što znači upozorenje ‘s energijom racionalno’. Čovjek, da bi mogao normalno funkcionirati, mora konstantno paziti na samoga sebe, na svoju duhovnu, mentalnu i fizičku snagu. Ne može se samo raditi, raditi i raditi. Čovjek nije konj, mazga, vol ili stroj.

Apostol Pavao piše mladom pastoru u grad Efez i jasno ga upozorava: ‘Pazi na samoga sebe,’ dok vjerne u Rimu poziva da ‘paze jedan na drugoga.’

Postoji opće poznata izreka da ‘tko riskira taj i profitira’, no, svi smo svjedoci da nije uvijek tako. Ponekad tko riskira gubi, ponekad gubi previše, a ponekad gubi sve, uključujući i ono najvrjednije ženu, djecu, obitelj.

Pored poslovnog neuspjeha, poslovni uspjeh također može biti snažan destabilizator braka. Teolog Edward Fitzgerald zapisao je slijedeće:

“Jedan od najžalosnijih biblijskih zapisa o anđelima je zapis da su strmoglavljeni zbog uspjeha i ljepote.”

Slavu, čast i moć nije jednostavno nositi. Svjedoci smo da kada ljudi siđu s vlasti ili položaja trebaju vrijeme za otrežnjenje od svega toga. Ima slučajeva kada ljudi stvarno uspiju i onda, kada je to najčešće prekasno, shvate da je cijena uspjeha bila previsoka i preskupa.

razvod braka
Foto: Pixabay

Drugi najčešći destabilizator braka koji je isprepleten s prezaposlenošću jesu:

2. DUGOVI I KREDITI

Obzirom da bankarski kreditni sustav danas omogućuje puno toga, bračni parovi su u stalnoj opasnosti da se zadužuju iznad svojih mogućnosti. Svi razumijemo da se je u tom jednom fizičko – stambeno – ekonomskom smislu teško osamostaliti i ‘ostaviti oca i majku’, bez kredita i zaduženja ali ipak to treba biti realan i oprezan.

Puno je manji pritisak na brak, kada se jednostavno nema, kada se jede krumpir i stari kruh, od pritiska koji stvaraju vjerovnici i banke. I nekad ljudi nisu imali, zapravo su imali neusporedivo manje od nas danas, ali nisu imali enorman teret i pritisak rata i kamata.

Već davno mudri Salomon je spoznao i u Bibliji zapisao:

‘Bolji je zalogaj suha kruha s mirom, nego sa svađom kuća puna žrtvene pečenke.’ (Izreke 17,11)

Ili ‘Bolji je obrok povrća gdje je ljubav, nego od utovljena vola gdje je mržnja.’ (Izreke 15,17)

Prema istraživanju kršćanske organizacije ‘Dobson Ministry’, koja je specijalizirana  za područje braka i obitelji, prva dva od deset najvećih destabilizatora braka danas  su: PREZAPOSLENOST i DUGOVI, dok je treći najčešći razlog raspada braka:

3. SEBIČNOST odnosno LIJENOST

Razmišljajući o ovoj točki možemo generalno reći da u svijetu postoje dvije vrste ljudi: DAVATELJI i PRIMATELJI. U braku u kojem se nalaze dva DAVATELJA to je predivno, to je prekrasno. U braku gdje je jedan DAVATELJ a drugi primatelj nije idealno ali nekako ide, gura se naprijed.

Brak u kojem se nalaze dva primatelja nema budućnosti. Djedovi i bake mogu nositi taj brak jedno vrijeme, ali kako oni stare brak se polako bliži svome kraju.

Prije spomenuti mudri Salomon bi to rekao ovako:

‘A ti, dokle ćeš, lijenčino spavati? Kad ćeš se dići oda sna svoga? Još malo odspavaj, još malo odrijemaj, još malo podvij ruke za počinak i doći će tvoje siromaštvo kao skitač i tvoja oskudica kao oružanik.’ Izreke 6,9-11

Lijenost, krediti i dugovi i prezaposlenost mladih ljudi su tri glavne ubojice braka danas. Ako malo razmislimo i razmotrimo sva tri zajedno možemo konstatirati da svi proizlaze iz krivog sustava vrijednosti. Biblijski teolog i komentator Waren Wiersby dijagnosticirao je taj problem ovako:

‘U našem svemiru nalazi se Bog, a tu su i ljudi i stvari. Moramo štovati Boga, ljubiti ljude i koristiti stvari. Ali ako počinjemo štovati sami sebe, ignorirati ćemo Boga, zavoljeti ćemo stvari i iskorištavati ljude.’ (W. Wiersby, The Bible Exsposition Commentary, str. 249)

Glavni problem i prvi ubojica braka danas je ljubav prema stvarima. To moderno idolopoklonstvo je u biti generator svih drugih destabilizatora.

Već je 60-tih godina poslije Krista apostol Pavao to razumio i zapisao u pismu mladom Timoteju slijedeće.

‘A oni koji žele da postanu bogataši upadaju u napast, u zamku i u mnoge lude i pogubne želje što strovaljuju ljude u propast i uništenje, jer je  ljubav prema novcu izvor svih zala.’ (1. Timoteju 6,9-10)

Ljubav prema novcu, stvarima je kratkotrajna ljubav i više ne znači bolje.

Erotska ljubav, eros, kako god gledate također traje kratko.

Filadelfija, ta bratska, ljudska ljubav također ima svoje velike limite i nedostatke.

Biblija, Riječ Božja govori o još jednoj ljubavi koja nije potrošna, koja traje i daje a to je agape ljubav.

Osobno vjerujem da se grčka riječ agape, riječ kojom se opisuje Božju ljubav prema čovjeku, pojavljuje s Isusom Kristom, jer do tog vremena nije postojala takva nesebična i konkretna ljubav. Kada je Pavao razmišljao o Božjoj ljubavi prema grešnom, palom i buntovnom čovjeku, kada je Pavao razmišljao o križu, kada je Pavao razmišljao o tome da je ‘Bog je tako ljubio svijet da je dao svog jedinorođenog Sina Isusa Krista razapeti na križ Golgote, da svaki koji u Njega vjeruje ne pogine već da ima život vječni’, on je skovao novu riječ – AGAPE.

Agape ljubav, Božja ljubav je dovoljno snažan stabilizator braka koji može amortizirati sve destabiliztore danas. Agape ljubav nije ljudska kratkotrajna i ograničena ljubav, to je Božja ljubav. Ne možemo dati i davati ono što nemamo. Mi tu ljubav moramo prvo primiti. ‘Ja sam uistinu najprije primio ono što sam vam predao’ (1. Korinćanima 11,23), tvrdi apostol Pavao.

Ljubiti tom eksternom, Božjom ljubavlju, može samo onaj ili ona koji su shvatili, koji su osobnom vjerom, pokajanjem i obraćenjem prihvatili i koji slijede tu ljubav – samoga Isusa Krista. Ljubiti agape ljubavlju mogu samo oni koji shvaćaju da ih je Bog toliko ljubio, da ih Bog još uvijek toliko ljubi da je samoga sebe za njih predao. Križ Isusa Krista govori o Božjoj ljubavi koja je previsoka, preširoka, preduboka, ona jednostavno nadilazi spoznaju.

Za kraj i zaključak poslušajmo kako Pavao opisuje i objašnjava tu Božju ljubav. Moguće su vam taj tekst iz 1. Korinćanima čitali u crkvi na vjenčanju.

‘Ljubav je strpljiva, ljubav je dobrostiva, ljubav ne zavidi, ne hvasta se, ne oholi se. Nije nepristojna, ne traži svoje, ne razdražuje se, zaboravlja i   prašta zlo, ne raduje se nepravdi a raduje se istini. Sve ispričava, sve vjeruje, svemu se nada, sve podnosi. Ljubav nigda ne prestaje.’ 1. Korinćanima 13,4-8

Autor: Damir Pintarić

NAJNOVIJE!