Koje je značenje Isusove parabole o radnicima u vinogradu?

Koje je značenje Isusove parabole o radnicima u vinogradu? Za koga je napisana i kako se ona odnosi na nas danas?

Vinograd

Parabola o radnicima u vinogradu vjerojatno je najviše zaboljela religijske vođe u Isusovo vrijeme, a iz teksta znamo da se odnosila na glavne svećenike i pismoznance, jer je njima govorio.

Tekst ide ovako: „Govorio im je u prispodobama: “Čovjek posadi vinograd. Ogradi ga plotom, iskopa tijesak i načini kulu. Tada ga dade u zakup vinogradarima i otiđe izvan zemlje.“ (Marko 12, 1) Izgleda kao da je ova usporedba bila provokacija za religijske vođe toga vremena, a oni su itekako bili svjesni da se odnosila na njih. (Marko 12, 12)

Publika

Parabola se odnosila na samoproglašene ”svece”, kao i na cjelokupno izraelsko vodstvo koje je progonilo i ubijalo istinske Božje proroke, od nastanka nacije. Židovi su trebali znati da je vinograd bio prikaz Izraela, jer je Bog često kroz Pismo ovako govorio o Izraelcima, dok su oni znali da Bog od njih želi stvoriti plod.

Bog je utemeljio izraelsku naciju kao kraljeve i svećenike, kako bi bili svjedoci svijetu. (Izlazak 19, 6) No naravno, oni su u ovome grozno podbacili i zbog toga su ih Babilonci odveli u ropstvo. Oko 70. godine Židovi su pretrpjeli potpuno uništenje Jeruzalema, kada je na tisuće Židova poginulo tijekom opsade i uništenja, nakon čega su Jeruzalem zauzele rimske legije. 

Radnici

Nakon toga Isus uči sljedeće: „Kad je bilo vrijeme, posla k vinogradarima slugu, da primi od vinogradara svoj dio prihoda vinogradskoga. Ali ga oni uhvatiše, izbiše ga i otjeraše ga praznih ruku, Tada posla k njima drugoga slugu. Ali su i njega zlostavili i ismijali. Posla još trećega, kojega ubiše. I tako još mnoge druge, koje su ili pretukli ili ubili.“ (Marko 12, 2-5) Božji proroci često su nazivani Božjim slugama. (Izlazak 14, 31; 2. Ljetopisa 1, 3; Izaija 10, 3; Amos 3, 7)

Sluge koji su došli u vinograd bili su u stvari proroci, koje je Bog poslao kako bi propovijedali o pokajanju i o potrebi vraćanja Bogu u poslušnosti. No umjesto da su slušali Božje proroke, oni bi ih često ubijali, jer ih je boljelo ono što su proroci govorili. Puno više o tome kako su mnogi od njih umrli možete pročitati u Hebrejima 11. 

Nasljednik

Isus, budući da je izravno govorio religioznim Židovima, rekao je sljedeće: „I još je imao svojega jedinog, ljubljenog sina. Njega posla najposlije k njima. Mislio je naime: “Bit će ih strah od sina mojega. Ali vinogradari rekoše među se: “To je baštinik. Hajde, ubijmo ga; tada će baština pripasti nama! Uhvatiše ga dale, ubiše ga, i izbaciše iz vinograda.“ (Marko 12, 6-8) U sinoptičkim evanđeljima, o Isusu ponekad piše kao o Božjem ”voljenom Sinu” (Marko 1, 11; 9, 7; Matej 16, 16), što znači da su Židovi točno znali na koga se ovo odnosi, razumjeli su da je nasljednik Isus i da su radnici u vinogradu bili Židovi, a neće proći dugo vremena dok Židovi zaista ne ubiju Nasljednika i ne izbace Ga iz vinograda, što pokazuje kako će Isusa s vremenom odbaciti i ubiti Njegov vlastiti narod, baš kao što usporedba govori. Znamo da su Židovi dali ubiti Isusa zbog zavisti (Matej 27, 18) i zbog toga što je Isusova popularnost nadilazila popularnost židovskih religijskih vođa. Obični ljudi su tada gledali na religijske vođe kao na svece, što je bio razlog zbog kojeg su se religijski vođe bojali da će više ljudi slijediti Isusa nego što će slijediti njih. Zbog toga su dali razapeti Isusa nakon namještenog pravosudnog postupka, misleći da će nasljedstvo pripasti njima. 

VIDI OVO: Je li biblijska priča o bogatašu i Lazaru parabola ili stvarni događaj?

Odbacivanje

Nakon toga, Isus je rekao sljedeće: „Što će sad učiniti gospodar vinograda? Doći će, pogubit će vinogradare i drugima dati vinograd.“ (Marko 12, 9) Odgovor na ovo pitanje dobili su 70. godine, kada su Rimljani došli, uništili Jeruzalem i pobili na tisuće Židova nakon što su se Židovi pobunili protiv Rimskog carstva. Je li Bog pobio radnike vinograda i je li dao vinograd drugima? Jest. Ti ”drugi” bili su uglavnom pogani ili maleni broj Židova danas, koji su se pokajali i povjerovali u Krista. To znači da su oni koje je svijet prezreo, odbacio i zamrzio dobili vinograd ili Božje kraljevstvo. 

Sud

Isus citira Psalam 118, 22. i 23. stih, koji govore o Židovima koji odbacuju njihovog nasljednika, govoreći: „Kamen, koji odbaciše graditelji, postade kamen ugaoni.“ (Marko 12, 10) Znamo da je ovo istina jer se dogodilo sljedeće: „I željeli su ga uhvatiti, ali se pobojaše mnoštva. Razumješe da je protiv njih izrekao prispodobu pa ga ostave i odu.“ (Marko 12, 12) Tragično jest što su odbacili njihovu jedinu nadu u spasenje, jer nisu željeli priznati da je Isus glavni zaglavni kamen. Isus ih je u vezi ovoga upozorio: „Tko god padne na taj kamen, smrskat će se, a na koga on padne, satrt će ga.“ (Luka 20, 18) Dolazi dan kada će se suditi svima onima koji nisu povjerovali u Krista. (Daniel 12, 1-3; Otkrivenje 20, 12-15) Stijena našega spasenja postat će kamen spoticanja za sve one koji odbacuju Krista. Taj kamen na kojem stoje vjernici smrskat će u komadiće sve one koji ne žele vjerovati u Njega. Primijetite da Bog u Luki 20, 18 govori o svom sigurnom sudu koji dolazi. 

Zaključak

Iako se ova parabola odnosila istinski na Židove, u biti se odnosi na sve one koji odbacuju Krista. Kamen spoticanja jest Stijena, Isus Krist. Mi smo ili za Njega ili smo protiv Njega. Ili vjerujemo i imamo vječni život ili Ga odbacujemo i zbog toga je nad nama Božji gnjev. (Ivan 3, 36) O

vaj će Kamen pasti na svakoga onoga tko odbije Isusa, tko se ne želi pokajati i povjerovati u Njega, zdrobit će ih u komadiće, što znači da će živjeti zauvijek odvojeni od Boga. S druge strane, svi oni koji su prihvatili Krista dobit će vinograd i vladat će ondje, zajedno s Nasljednikom, Isusom Kristom. 

Autor: Jack Wellman; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Whatchristianswanttoknow.com

NAJNOVIJE!