Prije nego što odgovorimo na pitanje je li debljina grijeh, prvo definirajmo riječ „debeo“. To je nesretna riječ koja se koristi za kategorizaciju i označavanje ljudi.

Primjenjuje se za malo pretila, umjereno pretila ili ekstremno pretila tijela i prečesto se koristi na neljubazan, ponižavajući način.

Liječnici rijetko koriste riječ „debeo“, jer može biti obeshrabrujuća, a namjera im je pomoći i ohrabriti pretilu osobu u naporima da smršavi zbog poboljšanja zdravlja.

Kao kršćani se moramo sjetiti da je tijelo dar od Boga i da postoji ljepota u svakom obliku tijela i svakoj tjelesnoj težini. Je li grijeh biti debeo?

Tijelo je hram Duha Svetoga

Neki ljudi tvrde da je prekomjerna tjelesna težina grijeh, zato što Biblija jasno kaže da je tijelo hram Duha Svetoga (1. Korinćanima 6,19). Međutim, moramo se zapitati tko određuje standard za prekomjernu težinu i tko definira grijeh? Biblija ne kaže da je prekomjerna težina grijeh, stoga nikada ne bismo trebali etiketirati nešto kao grijeh ako Biblija to ne čini.

Neka su tijela prirodno teža od drugih, a neka su prirodno tanja. Društvo treba stati s postavljanjem standarda koji se temelje na svjetovnim, i gotovo uvijek na bezbožnim vrijednostima i željama. Ljudi se rađaju u svim oblicima i težinama, a potom odrastaju u beskrajno raznolike oblike i težine. Bog ljubi ljude svih veličina i oblika. Osim toga, uvijek se moramo sjetiti da je srce ono na što Bog gleda. Biti pretila ili premršava osoba nije grijeh.

Neumjerenost

Uz sve to, trebamo shvatiti da neka ponašanja koja pridonose prekomjernoj težini mogu biti grešna. Osobito proždrljivo ponašanje. Proždrljivost je čin jedenja velikih količina hrane, daleko više od onoga što je potrebno da zadovolji glad, održi na životu i tijelo sagori. Neumjerenost u hrani gotovo je uvijek izvanjski znak unutarnje emocionalne potrebe koja se zadovoljava pretjeranom konzumacijom hrane. A neumjerenost se u Bibliji označava kao grijeh.

Je li neumjerenost smrtni grijeh?

Mnogi su upoznati s popisom sedam smrtnih grijeha. To su sedam ponašanja koja je rana crkva proglasila glavnim porocima ili kardinalnim grijesima. Uključuju gnjev, pohlepu, lijenost, ponos, požudu, zavist i neumjerenost u jelu i piću. Mnogi misle da se popis sedam smrtnih grijeha nalazi u Bibliji. Međutim, iako se svaki od njih u Bibliji spominje kao grijeh, ne postoji njihov jasno definirani popis. Doduše, u Izrekama 6 nalazimo popis sedam grijeha koje Bog mrzi, ali zapazite da neumjerenost nije jedan od njih.

„Ovih šest stvari mrzi GOSPODIN; jest, njih sedam su njemu gadost: oholi pogled, lažljivi jezik, i ruke koje prolijevaju krv nevinu, srce koje smišlja zle zamisli, noga koja je hitra na zlo, lažan svjedok koji govori laži i onaj tko sije neslogu među braćom“ (Izreke 6,16-19).

Neumjerenost također nije uključena u dva jasno definirana popisa grijeha u Novom zavjetu:

„Ne znate li da nepravednici neće baštiniti kraljevstvo Božje? Ne zavaravajte se: ni bludnici, ni idolopoklonici, ni preljubnici, ni mekoputnici, ni oni koji se oskvrnjuju s muškarcima, ni kradljivci, ni lakomci, ni pijanci, ni psovači, ni grabežljivci, neće baštiniti kraljevstvo Božje“ (1. Korinćanima 6,9-10).

„A očita su djela tijela; to su: preljub, bludnost, nečistoća, razuzdanost, idolopoklonstvo, vračanje, mržnja, svađe, ljubomore, srdžbe, prepirke, razdori, krivovjerja, zavisti, ubojstva, pijanstva, pijanke i tome slično; za što vam unaprijed kažem, kao što vam već rekoh, da oni koji takvo što čine, neće baštiniti kraljevstvo Božje“ (Galaćanima 5,19-21).

Tu se postavlja pitanje što je točno neumjerenost i kako ili gdje ju Biblija definira kao grijeh?

je li grijeh biti debeo
Foto: Dave Thomas/Flickr

Definicija i razumijevanje neumjerenosti

Neumjerenost se definira kao: višak u jelu ili piću; pohlepno ili prekomjerno uživanje. Ta definicija otkriva razumijevanje zašto Biblija označava neumjerenost kao grijeh. Naša su tijela stvorena u potrebi za hranom, ali se pretjerana prirodna potreba za hranom u zadovoljenju gladi i održavanju tjelesnog zdravlja, i to do krajnje ili proždrljive mjere, smatra pohlepnim i grešnim uživanjem.

Poslanica Galaćanima nam govori da je jedan od plodova Duha samokontrola, tj. uzdržljivost (Galaćanima 5,23). Samokontrolu treba vježbati u svim životnim područjima, a neumjerenost je definitivno ponašanje koje proizlazi iz nedostatka samokontrole. U Bibliji se jasno upozorava protiv neumjerenog uživanja u hrani i piću.

„Ne budi među vinopijama, među neobuzdanim žderačima mesa“ (Izreke 23,20).

„Jer će pijanac i proždrljivac osiromašiti, i pospanost će čovjeka odjenuti u prnje“ (Izreke 23,21).

„I stavi si nož pod grlo ako si izjelica“ (Izreke 23,2).

„I neka starješinama njegova grada kažu: ‘Ovaj naš sin je svojeglav i buntovan, ne pokorava se našem glasu; proždrljivac je i pijanac’“ (Ponovljeni zakon 21,20).

Još jedno ozbiljno upozorenje u vezi nevježbanja samokontrole nalazi se u stihovima o posljednjim danima. Govore o ljudima koji će se predati tjelesnim željama.

„A znaj i to da će u posljednjim danima doći teška vremena; jer će ljudi biti sebeljubivi, pohlepni, hvalisavi, oholi, hulitelji, nepokorni roditeljima, nezahvalni, nesveti, bešćutni, nepomirljivi, klevetnici, neobuzdani, goropadni, preziratelji dobrih, izdajnici, brzopleti, bahati, ljubitelji užitaka više negoli ljubitelji Boga“ (2. Timoteju 3,1-4).

Ne smijemo dozvoliti da ni na koji način nama upravljaju naši tjelesni apetiti. Neumjerenost u jelu rezultat je predavanja onome što želudac (tijelo) želi, i to često iz emocionalnog zadovoljenja.

Zadovoljenje u Isusu

Kao kršćani znamo da naše emocionalne potrebe u potpunosti može zadovoljiti samo Isus. Također znamo da našu utjehu, mir i odmor trebamo pronaći u Njemu. Nažalost, prečesto se hrana koristi za dobivanje uvjetnog zadovoljstva, ali to zadovoljstvo je kratkotrajno. Nikada neće trajati i nikada neće zadovoljiti.

Uvijek trebamo nastojati pod kontrolu dovesti svaku misao te da svako ponašanje bude Bogu na čast.

„Obaramo umišljenosti i svaku uznositost koja se uzdiže protiv spoznaje Boga te zarobljavamo svaku misao na pokornost Kristu“ (2. Korinćanima 10,5).

„Jedete li, dakle, ili pijete ili što god drugo činite, sve činite na slavu Božju“ (1. Korinćanima 10,31).

Budite suosjećajni

Prije zaključka, sjetimo se da se mnogi vjerni kršćani bore s problemom težine. Također se sjetimo Petrovih ohrabrujućih i poticajnih riječi u vezi samokontrole. I što je najvažnije, neka se uvijek sjećamo važnosti Petrovih riječi da ljubimo jedni druge.

„I, uz to, sa svom revnošću pridodajte svojoj vjeri krepost, kreposti znanje, znanju uzdržljivost, uzdržljivosti postojanost, postojanosti pobožnost, pobožnosti bratoljublje, bratoljublju ljubav (2. Petrova 1,5-7).

„Ljubav“ o kojoj je Petar govorio jest prava, požrtvovna ljubav prema drugima. Poznajemo je po grčkoj riječi „agape“ i imamo sposobnost voljeti na ovaj način, jer smo ovu ljubav primili od Isusa.

„Ljubljeni, ljubimo jedan drugoga: jer ljubav je od Boga“ (1. Ivanova 4,7).

Budite prijatelj onima koji se bore s problemom težine – bilo da se radi o prekomjernoj težini ili mršavosti. Nikad ne koristite oznake koje će ih obeshrabriti i povrijediti.

Sjetite se da nam je u popisu šest stvari koje Gospodin mrzi rečeno da su „njih sedam njemu gadost“ (Izreke 6,16-19). Sedma je „onaj tko sije neslogu među braćom“ (Izreke 6,19).

Budite ohrabrujući prijatelj. Budite spori na označavanju vanjskog izgleda kao unutarnjeg grijeha. Pretilost najčešće nije rezultat neumjerenosti. Zapamtite da samo Bog uistinu zna sa čime se svatko od nas bori u svojim srcima… a On je uvijek spreman i brz pomoći onima koji mu se obraćaju i žele nad svime zadobiti pobjedu.

„I što god činite riječju ili djelom, sve činite u imenu Gospodina Isusa zahvaljujući Bogu i Ocu po njemu“ (Kološanima 3,17).

Autor: Shari Abbot; Prijevod: Vesna L.; Izvor: Reasonsforhopejesus.com

PROČITAJTE JOŠ: