Foto: Pixabay

Učenje o Božjem gnjevu nailazi na teška vremena. U današnjem svijetu, svaki koncept Božjeg gnjeva uzrujava naše osjećaje modernog vremena. To je previše uznemiravajuće, previše netolerantno.

Živimo u danima kada smo se postavili kao suci, a Božji karakter je taj kojem se sudi. “Kako pakao može biti pravedan?”, “Zašto bi Bog Izraelcima zapovjedio da unište Kanaance?”, “Zašto se Bog uvijek doima tako ljut?”.

Činjenica da se toliko mnogo ljudi bori s ovim pitanjima, i s još mnogo poput ovih, znači da je više nego ikad potrebno ispravno učenje o Božjem gnjevu. To je potrebno da bi nas se motiviralo na kršćanski život, dalo nam gorivo za ispravno obožavanje, i dalo nam sredstvo za suprotstavljanje prigovorima na kršćanstvo.

Ovo su pet biblijskih istina o Božjem gnjevu:

1. Božji gnjev je pravedan.

Za mnoge je postalo uobičajena tvrdnja da je Bog Starog zavjeta moralno čudovište koje nipošto nije dostojno obožavanja.

Međutim, biblijski autori nemaju takav problem. Ustvari, rečeno je da je Božji gnjev u savršenom skladu s Božjom pravdom. Pavao piše: “Tvrdokornošću svojom i srcem koje neće obraćenja zgrćeš na se gnjev za Dan gnjeva i objavljenja pravedna suda Boga” (Rimljanima 2,5). Božji gnjev je razmjeran ljudskoj grešnosti.

Slično tome, Mudre izreke 24,12 kažu: “Ako kažeš: ‘Nismo za to znali’, ne razumije li onaj koji ispituje srca? I ne znade li onaj koji ti čuva dušu? I ne plaća li on svakomu po njegovim djelima?”I. Packer zaključuje: “Božji gnjev u Bibliji nikada nije impulzivan, sklon uživanju, razdražljiv, prirodno podla stvar, kao što je to često ljudski gnjev. Umjesto toga, to je ispravna i nužna reakcija na realnu narav zla” (Poznavati Boga, 151.str.).

2. Božjeg gnjeva se treba bojati.

Božjeg gnjeva se treba bojati, jer su svi sagriješili i lišeni su slave Božje (Rimljanima 3,23). Božjeg gnjeva se treba bojati, jer smo bez Krista pravedno osuđeni grešnici (Rimljanima 5,1). Božjeg gnjeva se treba bojati, jer je On dovoljno moćan da učini ono što je obećao (Jeremija 32,17). Božjeg gnjeva se treba bojati, jer Bog obećava vječnu kaznu onima koji nisu u Kristu (Matej 25,46).

3. Božji gnjev je nepromjenjiv u Starom i Novom zavjetu.

Uobičajeno je razmišljanje da je starozavjetni Bog zločest, okrutan i gnjevan, a novozavjetni Bog dobar, strpljiv i pun ljubavi. Ništa od ovih opisa nije dosljedno biblijskom učenju o Božjem gnjevu.

Iznimno strašne opise Božjeg gnjeva pronalazimo i u Starom i u Novom zavjetu. Ovo su neki primjeri:

“Gle, nevrijeme Jahvino, jarost provaljuje, razmahuje se vihor silan, i svaljuje na glave bezbožničke.” (Jeremija 30,23)

“Jahve je Bog ljubomoran i osvetnik! Jahve se osvećuje, gospodar srdžbe! Jahve se osvećuje svojim protivnicima, ustrajan u gnjevu na neprijatelje.” (Nahum 1,2)

“Otkriva se doista s neba gnjev Božji na svaku bezbožnost i nepravednost ljudi koji istinu sputavaju nepravednošću.” (Rimljanima 1,18)

“Iz usta mu izlazi oštar mač kojim će posjeći narode. Vladat će njima palicom gvozdenom. On gazi u kaci gnjevne srdžbe Boga Svevladara.” (Otkrivenje 19,15).

4. Božji gnjev je njegova ljubav na djelu protiv grijeha.

Ovo je međusobno isključivo, ali saslušajte me.

Bog je ljubav, i Bog sve čini za svoju slavu (Rimljanima 11,36). On iznad svega voli svoju slavu (i to je dobra stvar!). Dakle, Bog vlada svijetom na takav način da sebi donosi najveću slavu. To znači da Bog mora djelovati pravedno i osuditi grijeh (odnosno odgovoriti gnjevom), inače Bog ne bi bio Bog. Božja ljubav za njegovu slavu pokreće njegov gnjev protiv grijeha.

Doduše, Božja ljubav za njegovu vlastitu slavu je najrazumnija stvarnost za mnoge, ali nije dobra vijest za grešnike. Nakon svega, “Strašno je upasti u ruke Boga živoga.” (Hebrejima 10,31).

5. Božji gnjev je ispunjen u Kristu.

Ovdje imamo krajnje dobru vijest: “Isus Krist dođe na svijet spasiti grešnike” (1. Timoteju 1,15). Zbog Krista, Bog s pravom grešnike može nazvati opravdanima (Rimljanima 3,26). Bog je učinio ono što mi nismo mogli, i učinio je ono što nismo zaslužili. Charles Wesley s pravom trijumfira u ovim dobrim vijestima:

A je li moguće da zaslužujem

udio u krvi Spasitelja?

Umro za mene? Nanijeli su mu bol!

Za mene – do smrti ga progonili?

Nevjerojatna ljubav! Kako je moguće

Da si ti, moj Bože, umro za mene?

Autor: Joseph Scheumann; Prijevod: Vesna L.