Muškarac iz Mudrih izreka 31

Kakav je muškarac iz Mudrih Izreka 31? Često spominjemo to biblijsko poglavlje kada govorimo o vrsnim ženama, no ono toliko toga govori i o muževima. 

Divnim potezom Božje providnosti, engleski jezik svjedoči o opisu dužnosti supruga upravo kroz riječ muž. Jer muž je čovjek koji se bavi muževljevim poslovima ili uzgajanjem. Poput majstora vrtlara, njegov je posao njegovati svoju ženu da će ona stvarati cvijeće.

Trebali bismo paziti da ovo značenje ne razvučemo predaleko, naravno. Nijedna žena nije samo pasivna nakupina zemlje, bespomoćna sve dok je suprug ne dođe obrađivati. Sjetite se Ane i Abigaile, žene koje su rasle i razvijale se ili bez muža (Luka 2, 36–38) ili s budalastim mužem. (1. Samuelova 25, 3) Takve žene, naše crkve danas poznaju mnoge od njih, cvjetaju poput divljeg cvijeća u pustinji, koje je zasađeno i njegovano od strane većeg Mladoženje. 

Ipak, Sveto pismo zapovijeda zemaljskim muževima neka oponašaju ovog nebeskog Muža: neka njeguju svoje žene odražavajući Kristov sjaj, kroz Kristov način ”bračnog uzgoja” i skrbi.” (Efežanima 5, 25–30). Stoga, kad god nađemo ženu u punom cvatu, bilo bi pametno vidjeti možemo li učiti od njezinog muškarca.

Mudre izreke 31 pokazuju nam takvu ženu, kao i takvog muškarca.

Bračni uzgoj i briga

Mnogi muškarci sanjaju o supruzi iz Mudrih izreka 31. Ona pripada „najmudrijim ženama“ koje svoje domove grade vještinom i umješnošću.“ (Izreke 14, 1) Svom mužu ona daje dobro ime kako bi ga se „prepoznalo na vratima kad sjedi među starješinama zemlje.“ (Izreke 31,23) Ona je „dobra stvar,“ bez kvalifikacija i rezerve (Izreke 18,22), jer „čini mu dobro, a ne zlo, sve dane svog života.“ (Mudre izreke 31,12). Možda je plemenit bez nje, ali s njom je kao kralj. (Izreke 12, 4).

Mnogi, međutim, ne prepoznaju da iza žene iz Izreka 31 stoji muškarac iz Izreka 31. A ako ovo čitamo u kontekstu cijele knjige, znamo da taj čovjek nije lud. Boji se Gospodina i ne oslanja se na vlastito razumijevanje. (Izreke 1,7; 9,10). Usvojio je nauk svoga oca i majke i razveselio ih. (Izreke 10, 1; 15,20). Odbacio je puteve bezumnika, rugača i tromog hoda kako bi hodao putem mudrosti. (Izreke 3,17; 9, 4-6).

Drugim riječima, on nije samo suprug, već i uzgojitelj, kultivator karaktera svoje supruge. Što onda možemo naučiti od takvog čovjeka? Iako on prebiva u pozadini stihova Izreka 31, on i dalje drži lekcije iz uzgojnog umijeća, kako za zrele muževe poput njega, kako za muževe koji su tek krenuli u brak. 

On vjeruje u nju

Prvi opis izreke muževog odnosa prema svojoj ženi možda zvuči neuobičajeno: „Srce muža vjeruje u nju.“ (Izreke 31,11). Reći “vjeruje joj” možda nas neće iznenaditi, ali trebalo bi. U Svetom pismu pouzdanje srca pripada samo Bogu, kao na primjer u Izrekama 3, 5: „Svim srcem vjeruj u Gospodina.“ Ali ovdje, njegovo srce vjeruje u nju. Zašto?

Jer rano je naučio lekciju da je „šarm varljiv, a ljepota isprazna, ali žena koja se boji Gospodina treba biti hvaljena.“ (Izreke 31,30). Bruce Waltke piše:

„Ova sadašnja iznimka uzdiže hrabru suprugu koja se i sama boji Gospodina, do najviše razine duhovne i tjelesne sposobnosti. Tvrdnja implicira da ovaj muž i žena uživaju u robusnom duhovnom odnosu.“ (Knjiga Mudrih izreka, poglavlja 15–31, 521)

Mnogi su se muškarci u drevnom svijetu prema svojim suprugama ponašali kao prema rodiljama njihove buduće djece; što bi žene bile ljepše to su se prema njima ponašali bolje. (Derek Kidner, Mudre izreke, 46). Ne i ovaj čovjek. Brak je za njega bio više od zadovoljstva i potomstva. Radilo se o savezu, zajedništvu, povjerenju, uzgojenom iz tla poštovanja prema Bogu. (Izreke 31,30). S obzirom na to, bez obzira na udvaranje, zaruke i ostalo, on je ukorijenio njihov savez u bogobojaznom strahu.

Plod takvog povjerenja možemo osjetiti u gotovo svakom stihu Izreka. Osobito primijetite da ga njegovo povjerenje u nju oslobađa potrebe za mikro-upravljanjem. Uvukao ju je u viziju kućanstva oblikovanu strahom od Boga, a ona je s njim, srcem i dušom. S tog mjesta implicitnog povjerenja ona cvjeta ženskim djelovanjem: okupljanjem, kupnjom, prodajom, pružanjem, poučavanjem, davanjem, izradom; a on uživa u „plodu njezinih ruku.“ (Izreke 31,31).

Dakle, prije i iznad svakog bračnog prioriteta, muškarac gaji sa suprugom zajedništvo svetog straha. Obiteljske pobožnosti nadvladavaju televizije. Nedjeljno bogoslužje pobjeđuje nedjeljni nogomet. Njegova vlastita udobnost ostavlja mjesto za njezinu Kristolikost. A budući da se boji Boga, on se ne boji vjerovati joj.

On cijeni njezinu snagu

Nama žena iz Izreka 31 predstavlja paradoks. S jedne je strane previše orijentirana na svoj dom i tipično ženstvena da bi udovoljila mnogim modernim zahtjevima. Ipak, ona je, s druge strane, previše surova i subverzivno ženstvena da bi udovoljila mnogim pukim tradicionalistima. Njeni prsti nisu previše glatki za držanje lopate, niti previše žuljeviti da ne mogu držati konac. (Izreke 31,16, 19). Ne prestajući biti izrazito ženstvena, „odijeva se snagom i jača svoje ruke.“ (Izreke 31,17).

Izreke sugeriraju da je njezin suprug voli. Kad dođe u svoj dom i ondje pronalazi suprugu s prljavštinom ispod noktiju (Izreke 31,19) ili kada je sluša kako se smije vremenu koje dolazi (Izreke 31,25), kada je promatra kako se bavi domaćinstvom snagom koja se može mjeriti s njegovom (Izreke 31,15, 22, 27), nije uplašen. Dovoljno je jak da se ne boji njezine snage.

Naprotiv, njihovo zajedništvo sugerira da je njezina snaga njegova želja, zadovoljstvo, cilj. Njezina strast i čvrstina dio su onoga što je čini “izvrsnom” u njegovim očima. (Izreke 31,10, 29). Bog nas, muškarce, poziva da rastemo tako visoko u zrelosti u Kristu i toliko duboko u sigurnosti u Kristu, da ne ometamo žensku snagu naših supruga, nego da tu snagu nastojimo kultivirati.

Suprug koji čini suprotno, koji umanjuje snagu svoje žene bilo izravno, odvraćajući je od određenih aktivnosti dostupnih pobožnim ženama ili neizravno, odbijajući je sam osnažiti, ne želi pomoćnicu, nego samo sluškinju.

On se predaje Božjem pozivu

Izreke 31 nose obilježja pažljive književne izrade, od hebrejske strukture akrostiha do tema koje se protežu kroz ove Mudre izreke. U stihovima 20–27, vidimo da stihovi uključuju hijazmu, književno sredstvo koje ističe središte odlomka. Središte ove hijazme dovodi nas u stih 23: „Njezin muž poznat je na vratima kad sjedi među starješinama zemlje.“

Kako piše Derek Kidner, iako se “njezin utjecaj širi daleko izvan doma, njezina su postignuća, kako bi i priželjkivala, najviše cijenjena zbog njihovog doprinosa bogatstvu i dobrom ugledu njenog supruga.“ (Izreke 46). Drugim riječima, ona prikuplja svoju izvanrednu snagu prvenstveno kako bi podržala poziv svog supruga.

Kao suprugova pomoćnica, ova supruga pronalazi svoju misiju ispod krila njegove. (Postanak 2, 18). Njihovi pozivi manje podsjećaju na dva odvojena slijeda tračnica; više podsjećaju na deblo i grane stabla: ona čini dom snažnim i stabilnim kako bi se mogao razgranati i svijetu ponuditi plod obitelji. Naravno, ženin poziv često je donosi na svijet, a mužev ga uvijek vraća u kućanstvo. (Izreke 31, 14; 16; 20; 24). Ali općenito, ona dominira kod kuće kako bi i on to mogao učiniti izvan doma. (Izreke 31,11; 15; 21; 27).

Što to znači za našeg čovjeka iz Izreka 31? Znači, kontra-intuitivno, da on najbolje služi pozivu svoje supruge kad se prepusti velikom vlastitom pozivu. Ako muškarac ima samo malu viziju, ne samo u poslu, već u obitelji, crkvi i zajednici, tada mu treba samo mala pomoć njegove supruge. Ali ako je njegova vizija velika i pobožna, tada, kako piše Herman Bavinck, ona može „pomagati u punom i širokom smislu, tjelesno i i duhovno, svojom mudrošću i ljubavlju, glavom i srcem.“ (Kršćanska obitelj, 6).

Ne zavaravajte se: on zahtijeva takvu pomoć. ove Izreke ukazuju na to da ovaj čovjek može držati glavu na vratima ne samo zbog onoga što je sam po sebi, već i zbog toga kakvu ženu ima: ne trulež u kostima, već krunu na glavi. (Izreke 12, 4). 

On je hvali

Jedini govor dolazi na završetku, kao izraz divljenja supruga: 

Sinovi njezini podižu se i sretnom je nazivaju, i muž njezin hvali je: “Mnoge su žene bile vrsne, ali ti ih sve nadmašuješ.“ (Izreke 31, 28-29) 

Govori li u prenesenom značenju? Vjerojatno. Ali kao što ljubavnik može svoju voljenu nazvati “najljepšom među ženama” (Pjesma nad pjesmama 1,8), tako i ovaj muškarac može reći: „Nadmašuješ ih sve.“ U njegovim očima ona to i čini.

Takva pohvala nije samo odgovor na procvat ljubavi žene, već i sredstvo za kultiviranje dodatne ljubavi. U logici evanđelja, na kojoj počiva sve istinsko uzgajanje, ljubav rađa ljupkost; pohvala rađa hvalevrijednost. Prvo dolazi Isusova ljubav; tada dolazi ljupkost mladenke. (Efežanima 5, 25–27) Suprug koji uskrati svoju pohvalu, a očekuje pohvalu, sličan je vrtlaru koji zadržava vodu sve dok biljke ne narastu.

Pokazuje li vaša supruga pouzdanost (Mudre izreke 31,11), marljivost u pozivu (Mudre izreke 31,15), njegu prema djeci (Mudre izreke 31,21), mudrost prema bližnjima (Mudre izreke 31,26), imalo velikodušnosti prema siromašnima (Mudre Izreke 31,20)? Ako da, onda imate razloga, bez nesigurnosti, davati joj tople, promišljene, specifične pohvale.

Hvalite je javno i privatno, s njom i bez nje. Pohvalite je djeci, susjedima i prijateljima. Hvalite je za bolje, za gore, u bogatstvu, siromaštvu, u bolesti i zdravlju, dok vas se smrt ne rastavi. I očekujte da će ona, dok to činite, rasti sve više i više za nove pohvale.

Muž kršćanin ne okreće leđa Bogu kada hvali svoju ženu. Kao što je njegovo povjerenje u suprugu u konačnici povjerenje u Boga kojeg se boji, (Izreke 31,11) tako je i njegova pohvala supruzi u konačnici slava Bogu koji mu je dao suprugu. (Izreke 19, 14).

Kad muškarac iz Izreka 31 hvali svoju ženu zbog plodova njezinih ruku, on hvali Boga zbog plodova Njegovih ruku: nje.

Prijevod: Ivan H.; Izvor: DesiringGod.org; Prevedeno i objavljeno uz dopuštenje portala Desiringgod.org koje vrijedi samo za Novizivot.net.

PROČITAJTE JOŠ:

NAJNOVIJE!