Naslovnica Život Tajna za oslobođenje od grijeha koji se ponavlja

Tajna za oslobođenje od grijeha koji se ponavlja

Grijeh koji se ponavlja se ne može fundamentalno pobijediti kroz moć samo-poricanja, već kroz moć veće želje.

Nastavljamo upadati u isti grijeh kada ne uspijevamo vjerovati da će nas svetost činiti sretnijima od upadanja u grijeh.

Mnoštvo drugih čimbenika može utjecati na nas, no u korijenu ponavljajućeg grijeha nije bitka za samokontrolu, već bitka za sreću. Ono što je zaista važno jest ono što u našim srcima duboko vjerujemo i želimo.

Kada su moja najstarija djeca bili mlađi tinejdžeri, radili su ono što većina tinejdžera radi (uključujući i mojih troje preostalih tinejdžera). Opelješili su smočnicu, hladnjak i zamrzivač u potrazi za praznim, ugljikohidratima zasnovanim na šećerima.

Ako ih ne bi pronašli, otrčali bi u restorane brze hrane i trgovine. Supruga i ja smo ih poticali na uravnoteženiju prehranu i govorili im znanstveno-utemeljene negativne učinke takve hrane na tijelo i um, no s malo uspjeha.

Tada, u dobi oko 17 ili 18, odjednom su počeli jesti zdraviju, hranjiviju hranu i izbjegavati brzu hranu. Ustvari, počeli su nadmašivati svoje roditelje i poticati ostatak obitelji u vezi važnosti ispravne prehrane. Sada kada su u svojim ranim dvadesetima, hrane se daleko bolje nego što sam sam činio dok sam bio u njihovim godinama.

PROČITAJTE: Kako pobijediti lakozavodljivi grijeh koji vam je postao navika?

Što im se dogodilo? Nije bila stvar da su odjednom postali informirani. Znali su i kao djeca, da je brza hrana ”loša” za njih, a da je povrće ”dobro” za njih. Ono što im je nedostajalo jest vjerovanje da će ih jedenje povrća učiniti dugoročno sretnijma od jedenja brze hrane sada. Nakon toga su iskusili ”buđenje” da će im zdravija hrana donijeti dugoročnu radost na više razina od praznih ugljikohidrata. Tada su počeli mijenjati svoj način prehrane.

Njihovo buđenje daje nam koristan prikaz onoga zašto mi često živimo u porazu prije grijeha koji se ponavlja: nastavljamo odabirati grijeh dokle god vjerujemo da je odabir života bez grijeha odabiranje manje sreće.

Grijeh može biti poprilično jednostavan

Sam sam vrlo iskusan griješnik (kao što ste i vi) tako da znam kako ovo može zvučati redukcionističko. Postoji mnoštvo čimbenika koji doprinose tomu zašto još uvijek živimo u grijehu, čak i kada mislimo da to ne želimo. Grijeh je poprilično kompleksan, zar ne?

Zapravo, nije. Grijeh stvara iluziju kompleksnosti, što može rezultirati u različitim vrstama kompleksnosti. No u osnovi, grijeh je poprilično jednostavan.

Apostol Ivan ga objašnjava u četiri riječi: „Svaka je nepravda grijeh“. (1. Ivanova 5, 17) Da, ali ne čine li naše motivacije i uzroci da činimo nepravdu veliki, zamotani nered? Apostol Jakov kaže: „Nego svakoga kuša vlastita požuda, koja ga vuče i mami. Tada začevši požuda rađa grijeh, a grijeh izvršen rađa smrt“. (Jakovljeva 1, 14-15) Nema puno kvalifikacija. Nema puno racionalizacija. Nema puno komplikacija.

Ako smo kušani vjerovati da je ovo mišljenje zbog Jakovljevog nepoznavanja psiholoških, socioloških, bioloških ili obiteljskih čimbenika koji na nas utječu kako bismo griješili, u krivu smo. On možda nije imao opširne znanstvene podatke koje mi imamo danas, ali je poznavao ljudska bića. Njegova poslanica je puna probijajućih uvida u naša unutarnja djela. Ustvari, smatram da je on imao bolji uvid u čovjeka nego što većina Zapadnjaka 21. stoljeća ima. Jakov je jednostavno vidio ono što je u samoj srži.

Grijeh u svojoj srži

Svaki grijeh, svaka nepravda, bez obzira na vrstu, bila ona prikazana kroz ponašanje ili uzgajana potajno u nekom mračnom kutku našeg srca (Matej 5, 28) je manifestacija nečega što mi vjerujemo. Svaki grijeh je rođen iz vjerovanja da će neposluh prema Bogu (nepravda) stvoriti bolji ishod od poslušnosti prema Bogu (činjenje onog što je ispravno). Bez obzira bili mi ovoga svjesni ili ne, to je istina. Nitko ne griješi iz dužnosti.

Svaki grijeh je neka ponovljena verzija, neko ponavljanje originalnog ljudskog grijeha; kada su naši drevni roditelji pojeli plod sa zabranjenog stabla. Zašto su to učinili? Jesu li bili u neznanju? Ne. Bog im je rekao izravno da bi jedenje ploda bilo pogrešno i da će biti daleko sretniji ako bi se suzdržali od toga da jedu. (Postanak 2, 16-17) No Sotona je stavio drugačiji naglasak na Božje riječi i motive i rekao im je da će biti daleko sretniji ako budu jeli.

Razmotrili su obje tvrdnje i donijeli svoj izbor.

Vidjeli su da su plodovi ”dobri za jelo” (”žudnja tijela”), ”privlačno oku” (”požuda očiju”) i ”za mudrost poželjno” (”ponos života”, Postanak 3, 6; 1. Ivanova 2, 16). Jeli su jer su bilo pogrešno uvjereni da ih čeka sreća.

Odabiremo ono što vjerujemo

Nije bilo pogrešno što je Adama i Evu motivirala radost kao što nije pogrešno ni to što je Isusa motivirala radost. (Hebrejima 12, 2) Zato mi odabiremo činiti ili ne činiti, bilo što.

PROČITAJTE: Ako želite biti slobodni od grijeha, evo kamo trebate usmjeriti vaš um

Ako imamo izbor, odabiremo ono što vjerujemo da će nas učiniti sretnijima nego što jesmo ili manje jadnima nego što smo, čak i ako nam znanje u našim glavama govori da je to pogrešan izbor. Kao što je Blaise Pascal rekao: „Srce ima svoje razloge, koje razum ne zna“. Pascal je znao što u srcu stvara te razloge: „Svi ljudi traže sreću. To je bez iznimke“. Bog nas je takvima stvorio.

Ono što je pogrešno jest to što su Adam i Eva stavili svoju vjeru u ono gdje su pokušali naći sreću. Oni su vjerovali Sotoninom obećanju radosti nasuprot Božjem obećanju radosti. Jer „koji sumnja, ako jede, osuđen je, jer ne radi po vjeri. A sve, što ne biva po vjeri, jest grijeh“. (Rimljanima 14, 23) Isto tako „bez vjere nije moguće ugoditi Bogu“. (Hebrejima 11, 6)

Oslobađanje od ponavljajućeg grijeha

Dok činimo grijeh koji se ponavlja ili koji nas opsjeda, naš problem u svojoj srži, može biti jednostavan. Ono što nas drži zarobljene jest pogrešno uvjerenje oko onoga što će nas učiniti sretnima.

Znam da mogu doći prigovori. Često znamo da je grijeh destruktivan za nas i druge. Možemo se gnušati nad grijehom na određene načine i osjećati sram zbog njega. Možemo imati iskrene čežnje za time da budemo slobodni i osjećati kao da ne možemo, kao da smo zarobljeni grijehom, što ustvari i jesmo. (Ivan 8, 34) Ovo su kompleksne posljedice i iluzije koje grijeh stvara.

Istina je pak da smo zarobljeni jer vjerujemo da je odustajanje od grijeha prihvaćanje života koji će imati manje sreće ili više jada. Kao što su moja sada odrasla djeca vjerovala: jedenje brze hrane može biti ”loše” za njih, ali život je bio sretniji ako jedu ”lošu” hranu nego ako jedu ”dobru”. Ovo se nije promijenilo sve dok se njihovo vjerovanje o hranidbenoj sreći nije promijenilo. Nakon što se ono promijenilo, moć brze hrane počelo je gubiti moć nad njima.

Grijeh koji se ponavlja se ne može fundamentalno pobijediti kroz mož samo-poricanja, već kroz moć veće želje. Samo-poricanje je naravno potrebno, ali samo-poricanje je samo moguće, dugoročno, kada ono dolazi iz želje za većom radosti od one koju poričemo. (Matej 16, 24-26)

Kako se osloboditi?

Tajna oslobađanja od zamke neprestanih grijeha počinje kroz iskreno, snažno i molitvom ispunjeno istraživanje Sotonskih obećanja u koja smo povjerovali i boljih obećanja koja je Bog dao. Koja obećanja će zaista stvoriti najdužu i najbolju sreću ako su istinita? Koji izvor obećanja je pokazao najviše kredibiliteta?

PROČITAJTE: Kako nadvladati grijeh koji se ponavlja?

Nakon toga se trebamo odreći laži u koje smo vjerovali, pokajati se Bogu zbog toga što smo im neprestano vjerovali i početi prakticirati vjeru u Božja obećanja tako što ćemo Mu biti poslušni: „donoseći dakle plod dostojan obraćenja“. (Matej 3, 8)

Kao što sam rekao, ovo je samo početak. Ne dajem obećanja da će odavde biti lagano. Često je vrlo teško, jer se naše unutarnje vjerovanje u ta pogrešna obećanja neće samo tako nestati. Često su utvrđena pogrešna vjerovanja oblikovala naš pogled i instinktivna ponašanja, stoga za promjenu potrebno određeno vrijeme i namjeran trud. Ne kaže se uzalud ”bitka vjere”. (1. Timoteju 6, 12)

No, reći ću ovo: što više postanete uvjereni da je Bog izvor sve vrhovne radosti za vas, to ćete biti odlučniji da se borite za te radosti i to će borba postati s vremenom sve lakša. No, sve dok ne postanete uvjereni, do neke mjere da je ovo istina, moć ponavljajućeg grijeha će vas držati u okovima.

Autor: Jon Bloom; Prijevod: Ivan H.; Izvor: DesiringGod.org

NAJNOVIJI ČLANCI