7 biblijskih citata kao pomoć protiv noćnih mora
Foto: Pexels

Kakva noćna mora! Ponekad se ovaj izraz koristi kao metafora, za opis zastrašujućeg ili neugodnog iskustva. Nakon što je moj omiljeni tim, Kanzas City Royals prošle godine izgubio 106 od 162 utakmice, to smo s pravom mogli nazvati sezonom iz noćne more. Taj izraz koristimo i za opis nekoga tko je neugodan.

No ovaj izraz najčešće koristimo za opis neugodnih snova. Neke ljude muče kronične noćne more. Većina nas sanja loše snove koji se ponavljaju. Imaju li takvi snovi dublje značenje? Što trebamo učiniti kako bismo se borili protiv ovakvih snova? Postoje li biblijski stihovi koji nam u ovome mogu pomoći?

Dok tražimo odgovor na ova pitanja, započet ćemo tako što ćemo pogledati na podrijetlo izraza ”noćna mora”.

Podrijetlo izraza ”noćna mora”

Engleska riječ ”mare” od riječi ”nightmare”, što se prevodi kao noćna mora, u Staroj Engleskoj, što znači između 1300. i 1400. koristila se kao opis zlog duha, koji je hodao po prsima ljudi dok su spavali. Ova legenda bila je prepričavana na različite načine u njemačkim i skandinavskim narodnim pričama. Zao duh ili ”goblin”, kako su vjerovali, pokušavao je ugušiti spavače, što je razlog zbog kojeg su sanjali noćne more. Prefiks ”night” u ”nightmare” dodan je kako bi naglasio da se ovakvi uznemirujući događaji događaju tijekom noći.

Stoga, noćna mora označavala je noćni posjet zlog duha. Tijekom vremena, izraz se razvio kako bi označio u širem smislu bilo kakav san uznemirujuće prirode. No, ovo podrijetlo nas podsjeća na to da su stoljećima ljudi vjerovali da su snovi i ono što se događa dok spavamo, duboko duhovne prirode. Je li noćna mora nešto što dolazi od zlih duhova? Ili je to psihološko iskustvo, koje ukazuje na dublje strahove, koji postoje unutar naše psihe? Što je zapravo noćna mora?

Što je noćna mora?

Ako ovo pitanje postavite onima koji se bave neuroznanošću, reći će vam da su snovi priče i slike, koje naši umovi stvaraju kad god spavamo. Vjeruje se da ovi snovi mogu biti način na koji naš mozak komunicira nesvjesne želje i žudnje i da tumači one nasumične signale, koje naš mozak prima tijekom dana. Vjeruje se da je ovo način pohranjivanja i obrade informacija.

Neki čak vjeruju da je to način na koji naši mozgovi provode psihoterapiju. Budući da sam izraz dolazi nakon Biblije i iz germanskog folklora, izraz “noćne more” neće se pojaviti u Bibliji. Ipak, ako čitamo Bibliju, vidimo da u njoj postoje snovi i vizije. Bog je ponekad koristio snove za komunikaciju s ljudima; osobito sa svojim prorocima. Bilo je i trenutaka kada je Bog koristio snove kako bi komunicirao s poganskim vladarima.

Neki, možda pod utjecajem porijekla koncepta noćne more, vjeruju da su to vremena kada se demonima daje prilika da zarobe naše umove. No, u Bibliji nema primjera ovoga. U Bibliji prevladava narativ je da Bog Taj koji daje snove, čak i ako su uznemirujući.

Osobno vjerujem da Bog koristi tjelesne procese. Ponekad će koristiti noćnu moru kako bi nam priopćio naše vlastite misli i strahove. Možda će se probiti da nas, kako bi nas upozorio na nešto u budućnosti. Ponekad je san samo san. Ako imamo obrazac uznemirujućih snova, to je vjerojatno pokazatelj da se nešto događa u našem životu. Snovi i noćne more djeluju pomalo poput svjetala na kontrolnoj ploči. Ponekad ne znače ništa. Ipak, njihovo uključivanje često su pokazatelj da se ispod haube nešto događa.

Molitva protiv nesanice

7 biblijskih stihova koji će vam pomoći da bolje spavate

Prije nego što napišemo ove biblijske stihove, ono što bi moglo biti od pomoći jest objašnjenje da Biblija nije talisman. Talisman je predmet za koji se smatra da posjeduje čarobna svojstva, odnosno da njegovom nositelju donosi sreću i da nudi zaštitu od zla. Ponekad se prema Bibliji možemo odnositi kao prema talismanu, što nije dobro. S obzirom na ovo, ono što jest umirujuće jest meditacija nad pročitanim iz Biblije, kao i ponavljanje Božjih istina.

Ovo može pomoći u smirivanju naše tjeskobe. Ovo isto tako može smiriti unutarnju oluju na način da više nemamo noćne more. Slijedi nekoliko odlomaka za meditiranje, koji bi mogli pomoći da imate bolji san.

Psalam 4, 9

„Čim legnem, odmah u miru i usnem, jer mi samo ti, o Jahve, daješ miran počinak.“

Ovaj je stih prekrasan podsjetnik na Božju zaštitničku prisutnost. Potiče nas na počinak, uz spoznaju da smo sigurni i da se Bog brine za nas. Ovdje vidimo da je David mogao mirno leći, jer je s njegovom dušom sve bilo dobro. Spavanje je čin povjerenja.

2. Timoteju 1, 7

„Jer nije nam Bog dao duha bojažljivosti, nego snage, ljubavi i razbora.“

Vjeruje se da se Timotej, mladi Božji službenik, zbog mogućnosti službe koju je trebao obnašati, borio s tjeskobom. Ovdje Pavao podsjeća Timoteja na Duha kojeg je dobio. Tjeskobni strah nije nešto što nam dolazi od Boga. Umjesto toga, Bog nas osnažuje ljubavlju i zdravim razumom. Upravo su to alati koje možemo koristiti u borbi protiv tjeskobe i noćnih mora. Ako koristite ovaj stih poput batine kako biste sami sebe nekako natjerali u miran san, to će vjerojatno biti kontraproduktivno. Ovaj stih nije služio kako bi Timoteja doveo u red, nego kao ohrabrenje. Zahvaljujući Duhu Svetome, imamo ono što nam je potrebno.

Psalam 91, 5-6

„Nećeš se bojati strašila noćnoga, ni strelice što leti danju, ni kuge što se šulja kroz tmine, ni pošasti što hara o podne.“

Na Psalam 91 često se gleda kao na snažnu molitvu za zaštitu. Tema ovog psalma jest Bog kao snažna utvrda: Bog kao naše utočište. Za mnoge je jedno od najstrašnijih dijelova dana, noć. Mrak može djelovati zastrašujuće, osobito u doba bez ulične rasvjete, kada samo s treperave svjetiljke vode u bespuća tame. Psalmist govori da nas Bog čuva čak i dok smo u mraku.

Izreke 3, 24

„Kad legneš, nećeš se plašiti i kad zaspiš, slatko ćeš snivati.“

Ovaj stih obećava nam miran san. Ipak, treba imati na umu prirodu “obećanja” u Izrekama. Umjesto da na njih gledamo kao na obećanja koja nude instant rješenja, Mudre izreke je bolje shvatiti kao opća pravila o tome kako svijet funkcionira. Ako je naš život obilježen mudrošću, naš će san biti miran. Naš san je često poremećen, jer odlazimo na spavanje zabrinuti. Idemo na spavanje zabrinuti, jer nas prate različite nevolje. Često nas te nevolje proganjaju zbog nedostatka integriteta; jer nismo odabrali put mudrosti. Opće načelo glasi: živi mudro i imat ćeš dobar i miran san.

Izaija 41, 10

„Ne boj se, jer ja sam s tobom; ne obaziri se plaho, jer ja sam Bog tvoj. Ja te krijepim i pomažem ti, podupirem te pobjedničkom desnicom.“

Ovo je poglavlje napisano zajednici koja je bila u progonstvu. Zajednica je bila okružena različitim stvarima, kojih su se mogli bojati.. Ponekad se i mi tako osjećamo dok idemo spavati. Kad zaspimo, gubimo kontrolu ili bolje rečeno, suočavamo se s hladnom stvarnošću koja kaže da nemamo kontrolu. Razmišljanje o stihu kao što je ovaj može biti jasan podsjetnik na to da je Bog uvijek s nama i da pazi na nas.

Psalam 23, 4

„Pa da mi je i dolinom smrti proći, zla se ne bojim, jer si ti sa mnom. Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.“

Većina ljudi je upoznata s konceptom hodanja kroz dolinu sjene smrti. Ovako bismo se mogli osjećati dok idemo spavati. Ako ste tjedan dana imali noćne more, možete imati dojam kao da hodate kroz dolinu smrti. Ovaj stih je podsjetnik da je Bog s nama čak i ondje.

Filipljanima 4, 6-7

„Ne budite zabrinuti ni za što, nego u svemu – molitvom i prošnjom, sa zahvaljivanjem – očitujte svoje molbe Bogu. I mir Božji koji je iznad svakog razuma čuvat će srca vaša i vaše misli u Kristu Isusu.“

Ako ovaj stih spojimo s nekim poput onog kao što je 1. Petrova 5,7, vidjet ćemo poziv koji nam je upućen u oba: da sve svoje brige bacimo na Gospodina. To je ono što radimo dok tonemo u san. Dok izgovaramo sve stvari koje nas brinu ili uzrokuju tjeskobu, prihvaćamo poniznost otpuštanja. Dok tonete u san, predajte ove stvari Gospodinu.

Krajnji odgovor na naš problem sa snom je Krist, jer je Krist Onaj koji je rješenje za sve probleme. Naše tjeskobe, mogućnosti koje naši mozgovi ne mogu obraditi, naši strahovi i naša potreba da se “čuvamo potencijalne traume” dolaze kao posljedica Pada. Krist je poništio posljedice Pada.

Kelly Kapic se u svojoj knjizi ”Samo ste čovjek” bavi duhovnom disciplinom spavanja. On piše sljedeće:

”Spavanje je duhovna disciplina koja nas svakodnevno podsjeća na nedostatak kontrole. Kao što kralja ne spašava samo veličina njegove vojske ili ratnika samo njegova snaga (Psalam 33,16-18), tako nas san svakodnevno podsjeća na to da se ne možemo spasiti sami: nikad nismo dovoljno jaki, nikad ne znamo dovoljno, nikad ne možemo učiniti dovoljno kako bismo se riješili vlastite ranjivosti. S obzirom na to, spavanje je pokazatelj vjere. San od nas zahtijeva da našu ograničenost percipiramo kao dobar plan Božjeg stvaranja”.

Kao čin vjere, ovu disciplinu provodimo kroz naše zajedništvo s Kristom. Polažemo glavu na počinak, jer znamo da je Krist dovršio naše djelo.

Lijepo spavajte.

Autor: Mike Leake; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Crosswalk.com

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare