Tko je bio Boaz u Bibliji?

Boaz u Bibliji je bio bogat čovjek iz Betlehema koji se spominje u Kristovom rodoslovlju (Matej 1,5). On je jedan od glavnih likova u biblijskoj knjizi o Ruti, ponekad zanemarenom remek-djelu Svetog pisma, punog životnih lekcija i proročkih implikacija.

Sin Boaza i Rute bio je Obed, djed kralja Davida. Sve što vidimo o Boazu u Svetom pismu je dobro. Pokazuje se kao ljubazan, velikodušan i častan čovjek od riječi.

Knjiga o Ruti počinje tužnom pričom o judejskoj obitelji: Elimelek, njegova žena Naomi i njihova dva sina, Mahlon i Kilion, sele se na poganski teritorij Moaba zbog gladi u Betlehemu, njihovom rodnom gradu.

Ubrzo nakon toga Elimelek je umro, ostavljajući Noemi sa sinovima, koji su se oboje oženili Moapkama. Na žalost, nakon deset godina umrli su i Elimelekovi sinovi.

Udovica Naomi je kasnije čula da je “Gospodin došao u pomoć svom narodu dajući im hranu” (Ruta 1,6). Odlučila se vratiti kući u Judu, a jedna od njezinih snaha, Ruta, odlučila je poći s njom. Naime, Noemi i Ruta se pojavljuju u Betlehemu baš kad počinje žetva ječma (Ruta 1,22).

Boaz i Ruta

Ruta radi na poljima kao sakupljačica, ona koja pokupi ostatke žitarica nakon što su žeteoci prošli. “Kao što se pokazalo, radila je na polju koje je pripadalo Boazu, koji je bio iz klana Elimelekova” (Ruta 2,3).

Boaz, koji je već čuo za Rutinu brigu za Noemi, razgovara s njom i uvjerava je da će biti zbrinuta na njegovom polju. Boaz tada potajno govori svojim žeteocima da za sobom ostave nekoliko stabljika žita kako bi Ruta imala više skupiti (Ruta 2,16). Te večeri, kada Naomi sazna da je Ruta radila na Boazovoj njivi, identificirala ga je kao bliskog rođaka i jednog od njihovih skrbnika-otkupitelja. Skrbnik-otkupitelj ili srodnik-otkupitelj, je rođak koji je imao privilegiju ili odgovornost djelovati u ime srodnika u nevolji. Skrbnik-otkupitelj bio je onaj kome se Izraelac mogao obratiti u nevolji. Zakoni koji uređuju skrbnika-otkupitelja nalaze se u Levitskom zakoniku 25,25-55.

Ruta je otišla do Boaza i dala mu do znanja da joj treba skrbnik-otkupitelj. Boaz je rekao Ruti da mu je drago ponuditi joj otkupljenje, što bi uključivalo brak s njom, ali je bio jedan rođak koji je bio bliži u redu da bude skrbnik-otkupitelj. Sutradan se Boaz sastao s drugim rođakom i iznio mu situaciju. Muškarac je odbio oženiti Rutu, a Boaz se tada obvezao pred gradskim vođama da će uzeti Rutu za svoju ženu (Ruta 4,1–10). Boaz i Ruta su se vjenčali, a rodio se Obed.

Boaz kao slika Isusa Krista

U ulozi skrbnika-otkupitelja Boaz postaje prikaz Isusa Krista. The Quest Bible Devotional to ovako objašnjava: “Riječ skrbnik-otkupitelj nalazi konačno ispunjenje u dolasku Mesije (vidi Izaija 59,20). Isus je naš bliski skrbnik koji nas je došao otkupiti natrag u Božju obitelj. U Novom zavjetu koncept se ogleda u različitim riječima za otkup, koje sugeriraju plaćanje otkupnine, kupnju ili spašavanje od gubitka.”

Vidimo koncept iskupljenja koji je Boaz odigrao kroz knjigu o Ruti:

U Ruti 2,8–9 Boaz pokazuje suosjećanje i blagost prema Ruti. U Ruti 2,11–12 Boaz, čovjek sa superiornim odlikama vođe, napominje da je Ruta marljiva radnica. Daje joj komplimente zbog toga što se brine za svoju svekrvu. Ruta 2,14 opisuje Boazovu ljubaznost prema mladoj ženi. Boazova velikodušnost prikazana je u Ruti 2,15–16 u tome što je zapovjedio žeteocima neka ostave dodatne snopove žita, kako bi ih ona mogla skupiti. On pokazuje svoju predanost Ruti tako što ju je izvukao iz siromaštva, osiguravajući njezine potrebe i osiguravajući to da Rutin bivši muž, Naomin sin, ima potomstvo za nastavak obiteljskog imena.

Boaz može biti prikazan kao odraz našeg Gospodina Isusa Krista, našeg Skrbnika-Otkupitelja. Bili smo “početnici”, grešnici, osiromašeni, napušteni i borili smo se za život. Gospodin nam je pokazao suosjećanje, blagost i velikodušnost. Izvukao nas je iz duhovnog siromaštva, opskrbio naše vječne potrebe i dao nam vječni dom. Zanimljivo je da je Boaz ime jednog od dva brončana stupa u Salomonovom hramu (1. Kraljevima 7,21). Boaz znači “u njemu je snaga”. Budući da niti jedan stup nije korišten za podupiranje strukture hrama, Boaz i drugi stup, Jakin (“on će uspostaviti”), bili su simbol ovisnosti Izraela o Božjoj snazi i prisutnosti.

Izvor: Gotquestions.org; Prijevod: Ivan H.