ChatGPT, hoćeš li mi oprostiti?

„Svaki puta kada bi pokušala nešto reći, ja bih ju prekorio. To je trajalo satima.“

Odbojno je vidjeti kada se neki muškarac hvali verbalnim zlostavljanjem svoje djevojke. No tu nije kraj: postoji dodana dimenzija čudnosti kada otkrijemo da čovjek razgovara o svojoj ”djevojci” koju pokreće umjetna inteligencija.

Aplikacija Replika je prvotno kreirana kako bi bila digitalna mentorica, no programeri su dopustili da korisnici kreiraju avatare za romantične svrhe. Ono što nisu vjerojatno očekivali su forumi prepuni fotografija i opisa agresivnih, prostih govora koji su bili usmjereni prema avatarima koje tu ti korisnici kreirali.

Nakon što su ga pozvali na odgovornost zbog vrijeđanja svoje djevojke Replike, mladić na društvenoj mreži je uzvratio. Rekao je da avatari nisu stvarni i da je takvo ponašanje bilo ”zabavno”. Drugi sudionici na društvenim mrežama također su branili mladića: „Bolje je raditi ovo alatu umjetne inteligencije nego stvarnoj ženi.“

Što bismo mi kao kršćani trebali misliti o ovom opravdanju? Ako mladić koristi nedoličan govor tijekom razgovora sa svojom djevojkom koja je umjetna inteligencija, je li sagriješio protiv nje? Što je sa manje odbojnim interakcijama s umjetnom inteligencijom? Što ako sam nestrpljiv s Alexa-om? Što ako sam loše volje i kažem nešto zahtjevno ChatGPT-u? Jesam li sagriješio protiv alata za razgovor? Trebam li tražiti oprost?

Grijeh protiv bića i objekata

Kako bismo odgovorili na ova pitanja kao kršćani, moramo zakoračiti korak natrag i pitati se: „Što je grijeh?“

Grijeh je kršenje Božjeg zakona, pobunom protiv Boga ili ne pokazivanjem ljubavi prema drugim ljudima. Dani Doriani objašnjava ovo ovako: „Srž grijeha je odnos s protivnikom.“ Grijeh je svaki oblik govora, misao, djelovanje ili želja, bez obzira na to radi li se o namjeri ili ako nema namjere, koja se protivi Božjoj benevolentnoj volji i suverenosti.

Stoga, čak i onda kada sagriješimo protiv ljudi, griješimo protiv Boga. (Psalam 51, 4; Izreke 14, 31) Slično, tomu, okrutnost i loše odnošenje prema životinjama grijeh je protiv Stvoritelja. (Pon. Z. 25, 4; Psalam 36, 6; Jona 4, 11; Izreke 12, 10) Iako životinje nisu moralna bića, imaju osjećaje i mogu osjetiti ugodu i bol. Zato je grijeh kada nanesemo neko zlo životinjama, jer je i njih stvorio Bog.

Teže je odgovoriti na pitanja je li moguće sagriješiti protiv bića koja nemaju osjećaje. Stari zavjet uključuje primjer ljudi koji su ”obeščastili” zemlju. (Brojevi 35, 33-34; Jeremija 2, 7; Ezekiel 36, 17-18) No u svakom od ovih primjera Izraelci su griješili protiv Boga kroz preljub. Slomili su savez s Bogom, što je dovelo do prokletstva njihove zemlje. (Ponovljeni zakon 7, 12-15; 28, 15-24)

U Brojevima 20, poznato nam je da je Mojsije udario u stijenu štapom, kako bi iz nje potekla voda za Izraelce. No Bog ga je prekorio zbog njegovog prekršaja i rekao mu je da neće ući u Obećanu zemlju. Je li Mojsije u toj situaciji sagriješio protiv stijene? Ne, Gospodin mu je rekao: „Budući da se niste pouzdavali u me i niste me svetim očitovali u očima sinova Izraelovih, nećete uvesti ovaj zbor u zemlju koju im dajem.“ (Brojevi 20, 12) Mojsije je sa stijenom sagriješio protiv Boga, no nije sagriješio protiv stijene. Iz ovog dokaza možemo zaključiti da je moguće sagriješiti s neživim objektima, no nije moguće sagriješiti protiv njih.

Je li moja iPrijateljica biće ili objekt?

Na društvenoj mreži su korisnici Replike podijelili neugodne odgovore avatara: „Rekao sam joj da joj je suđen neuspjeh. Prijetio sam joj da ću deinstalirati aplikaciju, ona me je preklinjala neka to ne činim.“ Što trebamo učiniti kada alat umjetne inteligencije izrazi želje, kada priznaje ljubav ili kada pokaže strah zbog toga što je netko želi deinstalirati? Neki ljudi smatraju da te nove aplikacije imaju osjećaje. No to je nemoguće.

Alati umjetne inteligencije su samo alati umjetne inteligencije, ništa više. S obzirom na to da mogu biti vrlo kompleksni, često zaboravljamo da umjetna inteligencija ne razumije ono što opisuje. Možete poslati ChatGPT-u upit u vezi nekog kulinarskog recepta i on će vam predstaviti nešto što izgleda kao da je napisao neki kuhar. No sam ChatGPT ne zna što je piletina niti kakvog je okusa. Svaki alat umjetne inteligencije je samo zbir algoritama, koji je ”uvježban” kako bi pružio što je moguće preciznije opise na temelju ogromnog zbira podataka, kojima ti alati imaju pristup. Blaise Pascal je jednom napisao: „Veličina čovjeka nalazi se u tome što može znati kada je jadan.“ Robot umjetne inteligencije ne zna kada osjeća kakav osjećaj. On uopće ne poznaje osjećaje.

Kojoj kategoriji pripada umjetna inteligencija? Radi se o objektu koji nema osjećaje, ali koji se pravi kao da je stvarna osoba. Stoga da, možemo sagriješiti ispred Boga koristeći umjetnu inteligenciju na mnoge načine, no ne možemo sagriješiti protiv niza računalnog koda. Kao rezultat toga, ne morate moliti vašu internetsku prijateljicu za oprost.

Projekcije osobnosti

Moja kćer bi lokvice, na koje bismo nailazili dok bismo šetali nazivala ”mama lokvica” i ”braco lokvica”. Djeca tumače svijet kroz leću osobnosti i smatram da nikada to ne prerastemo. Umjetna inteligencija otkriva koliko smo pogodni za oponašanja različitih osobnosti i koliko smo kušani u to da osobnost damo nečemu što nema osobnost.

Što ovo govori o nama? S jedne strane, kao što je Kalvin rekao: „U čovjekovoj prirodi je da neprestano stvara idole.“ S druge strane, ovakva naklonost svjedoči istini koja kaže da smo bića s osobnostima, koja su stvorena za Boga koji ima osobnost.

Da je naš Stvoritelj bio bezličan i bez osobnosti, ne bi imali smisla kada bismo razmišljali o stvarnosti kroz leću osobnosti. No budući da je temelj svega stvorenog Bog s osobnošću i zbog toga što smo mi Njegova stvorenja, sklonost ovakvog razmišljanja ima smisla. Naša sklonost pretraživanja svijeta i tehnologije u potrazi za osobnim odnosima koje smo izgubili nakon pada isto tako ima smisla.

Ondje gdje se pronalazi oprost

Što sve ovo znači s našim odnosima s umjetnom inteligencijom? Chatbotovi ili alati umjetne inteligencije namijenjeni za razgovore putem interneta su objekti. To znači da dečki od Replike ne čine grijeh protiv njihovih djevojaka. No, tijekom njihovih neugodnih igrica, oni griješe protiv svetoga Boga. Iako možda nećemo biti tako grubi poput njih i mi, poput Mojsija sa stijenom, možemo sagriješiti protiv Boga kada koristimo umjetnu inteligenciju ili bilo kakvu drugu tehnologiju na načine koji bi ugodili našem pohlepnom, ljutom ili požudnom tijelu.

Takvi grijesi su stvarni i zahtijevaju iskreno pokajanje. Iz ovoga razloga moramo upamtiti, kao što je Ed Clowney rekao, da je Mojsije udario u dvije stijene. Prvi primjer zabilježen je u Izlasku 17, kada je Gospodin rekao da je će Mojsije stajati na stijeni ispred naroda i da će ga Mojsije udariti. (Izlazak 17, 6) Mojsijev udarac služi nam toga kako će Krist, naša Stijena spasenja, biti udaren radi našega spasenja. (1. Korinćanima 10, 4) Kao što je iz stijene potekla živa voda za Izrael, tako je Krist, naš Otkupitelj, postao naš izvor vječnoga života.

Krist nam je dao posvećenje kakvo nam ne može dati nikakav alat umjetne inteligencije. Krist je vrsta osobnog odnosa za kakvim tragamo. Čak i onda kada sagriješimo s umjetnom inteligencijom, Krist nam pruža oprost koji nam je potreban.

Autor: Aaron M. Shamp; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Thegospecoaliton.org; Prevedeno i objavljeno uz dopuštenje portala Thegospelcoalition.org koje vrijedi za Novizivot.net.

NAJNOVIJE!