Evanđelje po Judi: Što je i kada je nastalo?

Evanđelje po Judi je nastalo u 2. stoljeću. National Geographic je 2006. godine javno objavio rukopis dokumenta koji je bio znan kao Judino evanđelje. Porijeklo dokumenta je bilo obavijeno velom tajne.

Istraživači i mediji brzo su željeli saznati više te je ubrzo stvorena groznica i fasciniranost rukopisom. Što je Evanđelje po Judi? 

Mnogim ljudima poznata je novozavjetna ličnost Jude Iškariota. O njemu je zapisano da je bio učenik koji je izdao i predao Isusa Njegovim neprijateljima za trideset srebrnjaka. Juda je, nakon što je to učinio, osjetio krivnju te se kasnije objesio.

Evanđelje po Judi nudi nam drugačiji pogled na Judinu izdaju. Ondje piše, između ostalog, da je Juda izdao Isusa u poslušnosti prema Isusovoj zapovijedi. Zbog ovoga, Judino djelo izgleda manje ”loše” i ovo Judu prikazuje kao vjernog učenika. 

Evanđelje po Judi – porijeklo i preciznost

Dva važna pitanja vezana za Evanđelje po Judi odnose se na podrijetlo rukopisa i njegovu preciznost. Porijeklo Judina evanđelja seže u 2. stoljeće.

Otprilike 180. godine biskup Irenej od Lyona pisao je protiv Judinog evanđelja, gdje je napisao da se radi o suvremenom zapisu. Ono je ukazivalo na to da Judino evanđelje nije napisao Juda Iškariot.

Nepoznati broj kopija Evanđelja po Judi postojao je do otkrivenja koptskih rukopisa iz 2004., za koje se tvrdi da su bili ukradeni iz Egipta 1970-ih, da su preseljeni u Ženevu i da su odande bili dostupni za proučavanje od 1983.

Sadržaj rukopisa postao je javan 2006., ali zahvaljujući mjerenjima otkriveno je da on potječe iz 280. godine, plus ili minus 60 godina. 

Drugo, kakva je preciznost rukopisa? Ako se protiv Judinog evanđelja govorilo u vrijeme kada je ono nastalo, u 2. stoljeću, to znači da je i tada postojala zabrinutost vezana uz autentičnost njegovog teksta. Zabrinutost je očigledno bila povezana sa sadržajem rukopisa.

Judino Evanđelje
Foto: Fox News

Evanđelje po Judi je u suprotnosti s novozavjetnim tekstovima

Juda u tom rukopisu nije bio opisan kao izdajnik, nego kao poslušan učenik, koji je razumio Isusovu misiju. Ondje piše i da je Juda poslušao Isusovu zapovijed, koja se odnosila na to da Juda Isusa mora izdati, zbog čega su Judu kasnije kamenovali ostali učenici. 

Naravno, ovakav narativ u suprotnosti je s mnogim novozavjetnim stihovima. Nadalje, oni izmjenjuju poruku evanđelja i prikazuje apostole kao ubojice ili barem kao ljude koji su se zauzimali za izvršenje smrtne kazne na Judi.

Druga, različita učenja o Judinom evanđelju uključuju i tvrdnje da samo neki ljudi imaju dušu i da Isusova smrt nije bila potrebna kao žrtva, nego kao način kako je Isus mogao pobjeći od svoje ljudskosti i vratiti se u svoj ”svjetleći oblak.” 

Ovakve zamisli radikalno se suprotstavljaju i izmjenjuju srž novozavjetnih učenja. Sasvim je jasno to što su vođe prve Crkve odbacili Judino evanđelje, zbog čega taj rukopis nije imao raširen utjecaj na crkvenu povijest.

Iako rukopis nudi brojne i važne prilike za istraživanje, ono nije evanđelje i ne bi ga se trebalo shvaćati kao istiniti povijesni zapis.

Prema članku objavljenom na portalu Thecompellingtruth.org

PROČITAJTE JOŠ: