Što Bog čini s ljudima opakog srca?

Kako Bog postupa s ljudima opakog srca? U Postanku vidimo dvije različite Božje reakcije – osude i milosrđa. 

U Postanku 6, 5 piše da su ljudi zli. „Gospodin je vidio da je čovjekova zloća velika na zemlji i da njegovo srce neprestano samo smišlja zlo.“ Što u vezi toga poduzima Gospodin Bog? On kaže: „Izbrisat ću čovjeka kojeg sam stvorio s lica zemlje.“ Tada dolazi potop.

U Postanku 8, 21 također je zapisano da je čovjek zao: „Namjera čovjekova srca zla je od njegove mladosti.“ Što čini Gospodin Bog? Kaže: „Nikad više neću proklinjati zemlju zbog čovjeka.“ 

Dva različita odgovora 

U ova dva stiha vidimo isto: čovjekovo srce ima zle namjere. Ali zaključak je potpuno drugačiji. K tomu, ne radi se o suprotnim zaključcima iz dvije različite biblijske knjige, jer u tom slučaju, teolozi bi mogli postavljati teorije o tome da jedan biblijski pisac ima potpuno drugačije mišljenje o Bogu od drugog.

Ne radi se o tome da je jedan zaključak iz početka biblijske knjige, a drugi s kraja, što bi pokrenulo pitanje je li pisac zaboravio ono što je prije napisao. Ne, ti se nasuprotni zaključci nalaze u jednoj priči. Prije potopa, Bog kaže: čovjekovo je srce zlo, pa ću uništiti čovjeka. Nakon potopa, On kaže: čovjekovo je srce zlo, pa od sada više nikada neću ubijati sva živa bića, kao što sam to učinio. 

Kako je to moguće? Mogli biste reći da sam Gospodin Bog traži razlog kako bi mogao biti milosrdan prema ljudima. „Tako jest kako jest, no neću ih kazniti.“ U Postanku 6 vidimo Božju svetost. Njegova svetost može postojati zajedno s grijehom. On sudi. U Postanku 8 vidimo milost Božju. Iako su ljudi zaslužili kaznu, Bog ih ne kažnjava.

Postoji samo jedan Bog

Tko je ”pravi” Bog? Bog iz Postanka 6 ili Bog iz Postanka 8? Bog koji kažnjava ili milosrdni Bog? Odgovor je naravno: Bog je samo jedan. Oba su ta aspekta istinita u vezi s Bogom. No ako se želimo držati istinskog Boga, moramo se držati obje istine.

Opasno je govoriti o Božjem sudu na takav način gdje mislimo da će Njegova milost biti ograničena na mali broj ljudi, koji će smjeti ući u lađu. Opasno je govoriti o Božjoj milosti na način koji uključuje razmišljanje da će Bog sve oprostiti i da neće biti suda. A također je opasno pokušati biti u sredini: vjerovati malo u prosudbu, ali ne previše i vjerovati malo u milost, ali ne previše.

Neka nas snažno upozore vode potopa i plamen pakla i nemojte to stavljati u kontekst. Budite duboko izazvani milošću Božjom, koja dopušta grešnicima da žive i zbog koje im obećava vječni život i ne stavljajte to u kontekst.

Žrtva 

Kako ove dvije, suprotne stvari možemo staviti zajedno? Gledajući što se nalazi između presude kao odgovora na zlo čovjekovo srce u Postanku 6 i milosti Postanku 8; a to je žrtva. (Postanak 8, 20) Nakon što je Noa izašao iz lađe, prvo što je učinio bilo je iskazivanje žrtve Bogu. U toj žrtvi zahvaljuje Bogu na Njegovoj dosadašnjoj zaštiti. Kroz to žrtvovanje Noa se molio Bogu za Njegovu trajnu zaštitu.

Tom žrtvom Noa traži zajedništvo s Bogom. Stari svijet je propao. Noa izlazi iz arke. Novi svijet je zastrašujući. Blato, mrtve životinje, gotovo da nema zelene boje, mora početi ispočetka. Izuzev njegove obitelji, nema nikoga tko bi mu mogao pomoći. Sigurno mu je prošlo kroz glavu: „Preživio sam poplavu, ali hoću li preživjeti ovaj novi svijet?“ Kako početi ispočetka u takvom zastrašujućem krajoliku? Odavanjem žrtve Gospodinu Bogu.

Noa traži Gospodina Boga. Izražava zahvalnost i pouzdanje u Gospodina Boga. Gospodin Bog na to odgovara. Da, Bog sve kontrolira, sve je predodredio i sve zna unaprijed. Ali osim toga kako se sve to teološki uklapa ovdje, isto tako vidimo: Gospodin Bog odgovara na naše molitve i kada Ga tražimo. Dirnut je time. „Gospodin je osjetio ugodan miris“ žrtve. Je li miris žrtve ugodan? Miris spaljene životinje? Jasno je na što se ovdje misli: riječ je o „ugodnom mirisu,“ jer je Gospodin Bog bio zadovoljan žrtvom. A budući da čovjek na taj način traži vezu s Gospodinom Bogom, ne postoji samo sud nad zlim srcima, nego i milost.

Tražite Boga! Ovdje već možete vidjeti da Bog voli grješnike. Na ovaj stih možete gledati kao na nešto vrlo nelogično: Bog koristi svaki razlog ne kako bi osudio, nego kako bi bio milostiv i ne kako bi donio smrt, čak i onda kada je razlog za to čovjekova opakost. I u pravu ste.

Nelogično je. Bog voli grješnike. Ne morate sami “ulaštiti” svoje srce kako biste “zaslužili” Božju pažnju i milost. Gospodin Bog ovdje kaže: Bit ću milosrdan ljudima zloga srca. To se ne odnosi samo na Noino vrijeme, nego i na današnje. 

Autor: Martin Visser; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Biblword.net

PROČITAJTE JOŠ:

NAJNOVIJE!