“Prodajte svoju haljinu i kupite sebi mač”: Što je Isus mislio kada je to rekao?

“A koji nema, neka proda svoju haljinu i neka kupi sebi mač…” (Luka 22,36) Što je Isus mislio kada je to rekao?

Luka 22, 36 dio je Biblije koji je doveo do mnogih rasprava među biblijskim učenjacima, kao i običnim kršćanima. Neki vjeruju da Kristova rečenica o prodaji haljine i kupnji mača znači metaforički savjet; kao priprema za opasnosti službe, u koju će učenici ići nakon Njegovog raspeća i uskrsnuća. Drugi vjeruju da nam kroz ovaj biblijski stih Bog doslovno dopušta da nosimo oružja i da ih koristimo. 

S obzirom na to, Krist nas također ohrabruje u Matejevom evanđelju 16, 24 neka uzmemo vlastite križeve i neka Ga slijedimo. 

Ne možemo u isto vrijeme nositi križ i mač, što znači da je jedno u suprotnosti sa svrhom drugog. Križ vodi do vječnog života, dok je mač oružje koje u konačnici služi za oduzimanje života. 

Krist je Princ mira, koji je došao kako bi nas volio, iscijelio i spasio. Nije došao promicati nasilje. Što onda znači Njegova tvrdnja, zapisana u Luki 23, 36? 

Biblijski kontekst ovih stihova 

Ono što nam uvijek može pomoći kada proučavamo Bibliju jest promatranje konteksta. Isto vrijedi i za ove stihove. 

Na početku ovog poglavlja, vidimo da su farizeji planirali Kristovo ubojstvo. Budući da su bili svjesni toga Njegovo putovanje na križ ulazi u posljednju fazu, Kristovi učenici su pripremili pashalnu večeru, kako je opisano u Luki 22, 7-13, što će kasnije biti poznato kao Posljednja večera. (Luka 22, 14-23)

Mnoga čudesna djela dogodila su se te večeri. Istim tim djelima danas odajemo poštovanje, kao što su Kristovo proglašavanje da je Novi savez uspostavljen između nas i Boga i govor o Poslanju. No Kristova izjava, napisana u 36. stihu, definitivno dolazi kao šok. 

„No sada tko ima vreću, neka je uzme! Isto tako i torbu! A koji nema, neka proda svoju haljinu i neka kupi sebi mač.“ (Luka 22, 36) 

Ako su i učenici bili šokirani ovim riječima, brzo su se oporavili od šoka. U stvari, uvjeravali su Krista da oni već imaju mačeve. (Luka 22, 38)

Kasnije te večeri, u Getsemanskom vrtu, Petar je upotrijebio jedan od tih mačeva kako bi odsjekao uho sluzi visokog svećenika, nakon što je gomila, koju je predvodio Juda, došla kako bi uhitila Krista. (Luka 22, 50)

Je li prolijevanje krvi u Getsemanskom vrtu zamišljeno kao upozorenje za nas, da se trebamo naoružati kako bismo se mogli oduprijeti zlu ovoga svijeta? Je li zbog toga Isus rekao Dvanaestorici neka kupe mačeve?

Kontradikcija zapovijedi 

Osim kontroverzne zapovijedi o nabavci oružja, Luka 22, 36 sadrži daljnje zapovjedi, koje su oprečne Kristovim prvim uputama, koje je dao svojim učenicima u vezi službe. 

U Luki 9, 3 Krist govori Dvanaestorici sljedeće: „Ništa ne uzimajte na put: ni štapa, ni torbe, ni kruha, ni srebra! I da niste imali više od dvije haljine!“ U Luki 10, 4 govori sljedeće: „Ne nosite sa sobom ni vreće, ni torbe, ni obuće. I nikoga putem ne pozdravljajte.“ 

1. Zašto ovo govori?

Tijekom njihovih prvih putovanja, na koja će ići kao Kristovi predstavnici, Krist ne želi da Njegovi učenici budu zabrinuti za svoje dobro i ne želi da ih materijalne stvari odvraćaju od postizanja ciljeva zbog kojeg ih je poslao, a cilj je propovijedanje Evanđelja i vraćanje k Njemu s povratnim informacijama. 

Osim toga, Krist ovdje uči učenike da se trebaju oslanjati na Boga, kao na svog Zaštitnika i Skrbnika. 

No u Luki 22, 36 Kristove upute za službu odlaze novim smjerom. Od učenika se od sada očekuje da nose svoj novac, materijalne stvari i kontroverzne mačeve. 

2. Što se promijenilo?

Krist će biti razapet. Na Posljednjoj večeri, Krist se pozdravlja s Dvanaestoricom; to barem pokušava, jer oni ne razumiju da Krist odlazi. 

Krist ih podučava da će im biti potrebna vjera u Njega, kako bi preživjeli u ovome svijetu u kojem On više neće biti kao čovjek. Krist ih priprema za opasnosti ovoga svijeta, koje ih očekuju. U stvari, Krist upozorava Petra u Luki 22, 31-34 da će njegova vjera biti ispitana tri puta, prije nego što pijetao zakukuriče. 

Značenje koje se krije iza Luke 22, 36 

Kako bismo mogli bolje shvatiti Kristove riječi, koje su napisane u Luki 22, 36, razmotrimo idućih pet točaka. 

1. Ne radi se o doslovnom maču.

Kada Krist potiče svoje učenike na uzimanje mačeva, On ovdje ne govori o doslovnim mačevima, koji su kovani od željeza, nego o duhovnim mačevima. 

Mi smo kao djeca Božja pozvani u rat na Božju stranu, koji se vodi između Boga i Njegove vojske anđela i legije demona, koju predvodi Optužitelj, Sotona. (Efežanima 6, 12) 

U taj rat trebamo ići opremljeni. Dio te opreme su duhovni oklop i mač, odnosno Riječ Božja. (Efežanima 6, 13; 17) 

Krist upozorava svoje učenike na to da opasnosti, koje ih očekuju u svijetu, neće biti stvorene od čovjeka, nego da će biti duhovne prirode. Kako bi se mogli zaštititi od zla i kako bi mogli izvršiti proboj u tamu ovog palog svijeta, bit će im potreban snažan temelj u Božjoj Riječi. 

2. Luka 22, 36 je ispunjenje Biblije.

Nakon što je zapovjedio učenicima neka kupe mač, odmah im je i rekao razlog toga u Luki 22, 37: „Jer vam kažem: Na meni se još mora ispuniti riječ Pisma: ‘On je ubrojen među zločince’. Tako se dovršava sve, što se odnosi na mene”.“ Proročanstvo za koje Krist želi da se izvrši napisano je u Izaiji 53, 12 i kaže: „Zato ću mu mnoštvo dati u baštinu i s mogućnicima plijen će dijeliti, jer sam se ponudio na smrt i među zlikovce bio ubrojen, da grijehe mnogih ponese na sebi i da se zauzme za zločince.“ 

Mačevi su bili potrebni kako bi pružili dojam kao da je Krist vođa revolucionarne, političke skupine ljudi, što bi židovskom vodstvu dalo opravdanje za Njegovo uhićenje. Možda to objašnjava zašto je Isus odgovorio sa ”to je dovoljno”, u Luki 22, 38, nakon što je čuo da učenici već posjeduju dva mača. Dovoljno je bilo da imaju te mačeve, nisu ih trebali upotrijebiti. Alternativa tomu je da je Krist bio frustriran time što su učenici bili odlučni doslovno shvatiti ono što ih On naučava. 

3. Krist prekorava Petra zbog toga što je nosio mač.

Kada je Petar pokušao spriječiti Kristovo uhićenje u Getsemanskom vrtu, on je doslovno shvatio Kristovu uputu o posjedovanju mača i odsjekao je uho sluzi po imenu Malho. (Ivan 18, 10) 

No umjesto da je zahvalio Petru na njegovoj zaštiti, Krist ga je prekorio. Rekao mu je sljedeće: „Vrati mač na njegovo mjesto jer svi koji se mača laćaju od mača i ginu.“ (Matej 26, 52) Nakon toga je iscijelio Malhovo uho. 

Ovo je još jedan primjer Kristove osobnosti, koja prikazuje ljubav prema neprijateljima, želja za iscjeljenjem i suzdržavanje od nasilja. 

4. Krist je imao podršku anđela, u slučaju potrebe.

Iako Krist i preostalih jedanaest učenika imaju samo dva mača, nakon što je Juda izdao Njihovog Gospodina židovskim vlastima, Krist nije bio zabrinut. 

Zašto ne? Jer je imao vojsku anđela na raspolaganju: „Ili zar misliš da ja ne mogu zamoliti Oca svojega i eto odmah uza me više od dvanaest legija anđela?“ (Matej 26, 53) 

U rimskoj vojsci, legija je najveća vojna postrojba, koja je brojala do 6.000 vojnika. To znači da je Krist mogao dozvati 72.000 anđeoskih ratnika, ako bi poželio. 

U tom slučaju, ne bi im trebala dva mača. 

5. Krist nosi mač Duha.

Kao što smo pročitali ranije, mač o kojem govori Krist, kojeg Njegovi učenici trebaju posjedovati, nije željezni mač. Radi se o maču Duha, odnosno o Božjoj Riječi. 

Nije slučajnost da je Krist odabrao mač kao svoje duhovno oružje. Prvo, mač je Istina, a Krist sam je istina koja nam pruža slobodu. (Ivan 8, 32) 

Drugo, Biblija nam otkriva da Krist koristi mač Duha kako bi se borio protiv sila tame. U Mateju 4, 1-11, nakon što je došao kako bi Ga kušao, Krist koristi Božju Riječ, kako bi stavio Sotonu na njegovo mjesto. Osim toga, u Otkrivenju 19, 15 prorokovano je sljedeće: „Iz usta mu izlazi oštar mač kojim će posjeći narode.“ 

Ono što je tako prekrasno u vezi prizora Krista koji nosi mač, jest da to naglašava Njegov čin požrtvovne ljubavi za nas, koji je prikazan na križu na Kalvariji, gdje se suočio s tamom i pobijedio je i djela tame svojom krvlju. 

U nekim zemljama, državni zakoni zabranjuju posjedovanje oružja. No zakon Božjeg kraljevstva govori nam da trebamo voljeti jedni druge bezuvjetno, kao što Krist voli nas. (Ivan 15, 12)

Što ovo znači?

S obzirom na ovo, umjesto nabavljanja mačeva, kao što su to činili učenici, posegnimo za mačem s dvije oštrice, što je Božja Riječ, čija oštrina može prodrijeti i u najdublje, najmračnije rane palog svijeta i otkriti ih prema otkupljujućem svjetlu Isusa Krista. 

Autorica: Madeline Kalu; Prijevod: Ivan H.; Izvor: Christianity.com

PROČITAJTE JOŠ: